Hopp til innhold

Samme firma vil selge nytt metrosystem

Fem års sammenhengende fiasko til tross -Kristiansand tilbys nytt sanntidssystem for bussmetroen.

Buss i Kristiansand
Foto: Nyhetsspiller / NRK

Bussmetro skilt
Foto: Odd Rømteland / NRK

Etter å ha brukt millioner av kroner på noe som stort sett bare har skapt frustrasjon hos bussjåferer og reisende - slår Agder Kollektivtrafikk av sanntidsystemet på bussmetroen i Kristiansand.

De elektroniske tavlene som skulle fortelle reisende hvor mange minutter det er til bussen din kommer, har aldri fungert skikkelig.

Trondheimsfirmaet Fara innrømmer at det er pinlig - og tilbyr nå et mer moderne system til bussen i Kristiansand.

Har aldri fungert

Sanntidssystemet som ble tatt i bruk samtidig som man åpnet bussmetroen i Kristiansand i august 2003, skulle føre til at man alltid er oppdateret på hvor mange minutter det er til bussen kommer når man står og venter. Men dette har aldri fungert skikkelig. I perioder har tavlene vist gale tider, i andre perioder har de vært helt svarte.

Systemet har stort sett kun ført til enorme frustrasjoner både for bussjåfører og passasjerer. Reisende NRK snakket med i dag synes det er like greit at de slåes av når de fungerer så dårlig - og sjåfører er enig.

- Det har vært en tragedie fordi det har vært så mye problemer - så det er kanskje like godt å sette det ut av system, sier en bussjåfør.

- Pinlig, sier leverandør

Øyvind Kirksæter

Øyvind Kirksæter

Foto: privat

Selskapet Q-free solgte sanntidssystemet til Kristiansand. For noen år siden ble dette selskapet kjøpt opp av Fara, og administereredne direktør i Fara, Øyvind Kirksæter, innrømmer at de i dag ikke ville anbefalt dette sanntidssystemet.

- Vi satser ikke på den løsningen. Vi har utviklet andre, moderne og driftsikre løsninger, sier han.

Etter fem år med prøving og feiling innser Kirksæter at det hele er svært pinlig for dem.

- Selv om vi arvet systemet fra en annen leverandør - og vi har jobbet hardt for å få det til å fungere - så er det pinlig, sier Kirksæter.

Tilbyr "billig" oppgradering

Men selv om Fara erkjenner mange feil i denne saken er de ikke villig til å dekke alle kostnader i saken. I stedet vil de tilby Kristiansand et nytt sanntidssystem meget rimelig - og dette skal fungere svært bra.

- Vi har tilbudt Kristiansand en veldig billig oppgradering slik at de kan komme over på et nytt og moderne system uten at det koster kommunen for mye. Vi er villig til å ta en del av kostnaden, sier Fara-direktøren.

Skrus av på overtid

Mange vil nok mene at Agder Kolletivtrafikk har utvist endeløs tålmodighet både overfor systemet og leverandøren. Likevel blir ikke det nye tilbudet fra Fara blankt avvist.

- Veien videre har vi ikke tatt noen beslutninger på ennå. Saken skal diskuteres på styremøte i desember. Det er mange systemer som fungerer rundt forbi - og vi må vurdere kvaliteten på systemet Fara nå tilbyr, sier Kåre Riseng i Agder Kollektivtrafikk.

Han innrømmer at de nok burde ha gitt opp tidligere.

- Det har nok godt for lang tid. Det var en vanskelig, men nødvendig beslutning å skru av sanntidssystemet, sier Riseng.

Han tror at Kristiansand i løpet av noen år vil få et nytt sanntidssystem - men da skal det være et vefungerende system, sier Riseng. Inntil det skjer må de reisende forholde seg til den gode gamle rutetabellen i papirutgave.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,31 kr
Dyrest kl. 08 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %