– Jeg skjønner det virkelig ikke! Tallene er helt surrealistiske, sier Martin Bryn. På mindre enn et år har over 60 millioner sett videoene til han og makker August Borgås.
En ny matvideo er på gang i leiligheten i Kristiansand. På kjøkkenbenken ligger råvarene klare. Det skal være kjapt og enkelt. Og gjerne en smakfull kaloribombe.
I dag er det «dirty-fries» som skal lages. Hjemmelaget pommes frites, med masse ost og bacon.
Kamera, lyskaster og en såkalt mygg til å ta opp lyd med er også klar til en ny produksjon.
Det diskuteres. Løsninger, vinkler, rekkefølge.
Instruksjonsvideoene må være under 60 sekunder. Videoene legges ut på TikTok og Instagram, der de stort sett treffer barn og ungdom.
Norges mest sette?
Etter tallene å dømme er de Norges kanskje mest populære kokker for tiden. Hvem andre har en million seere hver eneste uke?
Likevel er det sannsynlig at du ikke drar kjensel på dem. TikTok-kokkene, som er i midten av 20-årene, har fanskaren sin blant barn og unge. Det er hovedsakelig de som bruker det sosiale mediet.
Matvideoene deres blir lagt ut en til to ganger i uka. Med 214.000 følgere og tusenvis av delinger blir det fort mange seere. Over 5 millioner har trykket på like-knappen.
Selv om de snakker norsk i videoen sine, og dermed har klart flest norske følgere, har fanskaren eksplodert. Og det på relativt kort tid, siden starten i fjor sommer.
En av videoene er sett 2,6 millioner ganger. Det er omtrent like mange som halvparten av Norges befolkning, eller tre ganger så mange som ser Dagsrevyen i på en gjennomsnittsdag.
More is more
Så hvorfor den store suksessen? Kan det ha noe med oppskriftene å gjøre?
For her spares det hverken på sukker, smør, ost, majones, bacon eller sjokolade.
Kaloriskam er ikke et tema. Stikk i strid med de fleste påvirkere i mat-universet for tiden.
– Vårt fokus er å inspirere folk til å komme i gang med matlaging. Særlig de som ellers ikke ville giddet, sier Martin, mens han strør sprøstekt bacon over de stekte potetene.
Håper å kunne leve av det
– Det er rett og slett ikke til å tro, sier August.
Han og Martin møttes på friluftsliv-linja på skolen og fant fort ut at de hadde en felles interesse for matlaging. Men det var altså først i juni i fjor at de begynte å satse på sosiale medier.
Motivasjonen ligger i en kjærlighet til mat og digge retter. Og så håper de på å skape en gøy og givende arbeidsplass.
– Vi håper å kunne leve av dette nå fra høsten av og er godt i gang med et bokprosjekt. Og så vi har begynt å få inn sponsorer. Så jeg tror dette skal gå greit, sier den 25 år gamle mat-influenceren.