NRK Meny
Normal

Teller utenlandske lastebiler

I ett døgn skal Norges Lastebileier-Forbund telle store utenlandske kjøretøy for å få et bilde av utenlandske aktørers virksomhet i Norge.

Lastebiler på Bastø Fosen

Fra klokka 12.00 tirsdag 9. juni til klokka 12.00 onsdag 10. juni skal utenlandske lastebiler og vogntog telles.

Foto: Anne Ognedal / NRK

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener norsk landtransportnæring er under sterkt press og gjennomfører derfor en telleaksjon der de skal registrerer alle vogntog og semitrailere og noterer om disse er norske eller utenlandske.

Fylkesleder i Vest-Agder, Kjell Nilsen, skal i dag stå og telle vogntog langs E39 på vegvesens kontrollstasjon på Krossmoen i Rogaland. I tillegg skal hans medlemmer også telle kjøretøy langs E18 på Statoil Fiane.

Skyves ut av markedet

Kjell N. Nilsen

Kjell Nilsen er fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund i Vest-Agder.

Foto: Marianne Jacobsen / NRK

– Vi vil kartlegge hvor mange de utenlandske vogntogene, som er i ferd med å skyve oss ut av markedet, er. Dette er arbeid for å dokumentere at der er mye utenlandske biler på veien, sier Nilsen.

Nilsen sier utfordringene med utenlandske transportfirma som opererer i Norge er mange og mener utenlandske sjåfører i stor grad ofte får dårlig betalt og kjører under vanskelige forhold.

– Denne bransjen er i ferd med å bli ødelagt på grunn av sosial dumping og mye ulovligheter i den forbindelse, sier Nilsen.

Når det gjelder eksportkjøring til og fra Norge er det nesten ikke norske biler igjen, ifølge Nilsen.

Synes synd på utenlandske kolleger

Fylkeslederen sier forbundet ikke er ute etter å ta de utenlandske sjåførene, men selskapene bak.

– Det er ikke sjåførene vi er ute etter, de anser vi som kolleger. Men de må få et anstendig liv, for det er masse prisdumping i bransjen. I tillegg foregår det stor grad av unndragelse av avgifter.

– Vi stiller med et veldig handikap som må betale alle avgifter, som moms, arbeidsgiveravgift, bompenger og dieselavgift, mens de utenlandske praktisk talt går fri, sier Nilsen.

Regner med økning

I ett døgn skal medlemmene altså sitte og telle. Man sitter to og to på post og teller hver sin vei.

Samme telleaksjon for to år siden viste at rundt 30 prosent av de tunge bilene på sørlandsveiene var utenlandsregistrert. Nilsen har sterk mistanke om at andelen utenlandske kjøretøy har økt.

– At det vil være en betydelig økning vil ikke være noen overraskelse, for vi synes det kommer nye aktører på veiene her sør nærmest ukentlig. Mange kommer fra de baltiske landene og Romania, sier Nilsen.