– Er det noe vits å tipse deg nå? Går ikke alt til staten?
Nå som de ansatte må skatte mer av tips enn før, har servitør Ylva Hansen blitt vant til å få slike spørsmål fra gjestene.
– Jeg har begynt å merke det på lønningene mine også, sier servitøren, som jobber på Patricks Pub og Restaurant i Kristiansand.
Servitør Makhter Nooré mener han har gått ned 2–3000 kroner i måneden.
– Noe av det går jo til feriepenger, skatt og pensjon, og det er jo bra. Men det er også en del som går til arbeidsgiver avgift og administrasjonsavgift, sier Nooré, som jobber på Hos Naboen.
Ledelsen merker også at de ansatte er misfornøyde.
– Det går utover servitørene. De har nok mistet halvparten av det de pleide å få i tips, sier medeier Simon Nahiry ved Le Monde Tapas.
Som følge av endringene har den nasjonale foreningen «Service til folket» blitt stiftet. På Facebook har protestgruppen drøyt 10.000 medlemmer.
Målet er å reversere den nye ordningen.
– Tips er en gave som gjestene gir. Nå som vi må skatte så mye, blir det ikke som en gave lenger, sier Rikke Hildal Gundersen, en av dem som var med på å starte foreningen.
Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) mener derimot at den nye ordningen vil gi ansatte en høyere lønn jevnt over hele året.
– Det danner blant annet grunnlaget for sykelønn, pensjon og foreldrepenger. Det er viktig at man oppgir de inntektene man har og skatter av det, og mottar rettigheter som følge av det, sier statssekretæren.
– Et ran
Tips har alltid vært skattepliktig. Det som er nytt nå, er at det er arbeidsgiveren som har ansvar for å innrapportere tips de ansatte mottar. De må også trekke skatt av tips og betale arbeidsgiveravgift, ifølge Skatteetaten.
Fellesforbundet går hardt ut mot endringene.
– Vi aksepterer at arbeidsgiver trekker for skatt, og under tvil feriepenger og pensjon. Men å trekke arbeidsgiveravgift og administrasjonsavgift, det regner vi som et ran av medlemmenes penger, sier Sigurd Tobiassen ved Agder Fagforening avd. 3 Kristiansand.
Han mener restaurant- og utelivsbransjen allerede er i en sårbar posisjon.
– Det finnes dessverre altfor mye grov utnytting av ansatte. Det er rett og slett fordi det er mye unge folk, studenter og mange utenlandske som blir utnyttet, mener Tobiassen.
NHO Reiseliv viser til vekst i antall ansatte i bransjen, noe de mener tyder på at folk trives på jobb.
– Vi opplever at våre medlemmer etterstreber å etterleve reglene for ansettelse. De bruddene på arbeidsmiljøloven som blir avdekket er som oftest av lavere alvorlighetsgrad, og skyldes et komplisert regelverk som man med litt veiledning klarer å etterleve.