For omkring 70 år siden ble en svart T-Ford fra 1924 plassert i ei løe utenfor Lyngdal. De ulike bildelene ble fjernet og brukt til andre formål.
Men en gjeng med ivrige bilentusiaster har i løpet av det siste halvåret slått seg sammen og fått den gamle bilen tilbake på veien.
Har brukt hver mandagskveld
Det er Kåre Udland fra Lyngdal som eier den nyrestaurerte T-forden fra 1924. Rundt nyttårsskiftet samlet han en gjeng med ivrige bilentusiaster for å få den gamle doningen tilbake på veien.
– Dette er helt hundre, sier den oppglødde 73-åringen, som forteller at det til tider har vært krevende å finne alle delene som skulle til. – Men for det meste har det bare vært utrolig morsomt. Hver eneste mandagskveld siden nyttår har blitt benyttet til prosjektet, og jeg lurer på om dette nesten må være norgesrekord i å sette en gammel bil i stand på dugnad.
Mange bein og armer
Det er medlemmer av Agder motorhistoriske klubb i Lyngdal som har vært med på prosjektet. Ofte har det vært samlet opp mot 20 personer på mandagskveldene. Og det er ikke til å komme forbi at det til enkelte tider har vært noe kaotisk under veis.
– Jeg husker en situasjon hvor jeg skulle montere noe på bakskjermen, men det var vanskelig å komme til. Under bilen lå det nemlig fem personer som mekket og det var ikke lett å bevege seg mellom 10 bein som stakk ut fra bilens underside, sier Toralv K. Birkeland som er en av de entusiastiske mekkerne.
– Kanel er best
Da NRK Sørlandet var til stede oppsto det en ørliten vannlekasje i motoren på den 85 år gamle bilen. Men det var ikke på noen måte til bekymring for de tilstedeværende. Kåre Udland og Martin Eftestøl bare lo det hele bort og fortalte at ingen ting virker bedre enn havregryn og kanel for å stanse lekasjer i gamle biler.
– Men kanel er nå det som tetter best, mener Udland ganske bestemt, og nikker mot den gamle orginalmotoren med 24 hestekrefter som fortsatt gjør jobben utmerket.
Nølende damer
Det er kun et fåtall damer som har vært med på prosjektet. Men Silje Bråtlund er en av damene som har holdt seg litt i bakgrunnen.
– Jeg ser på denne bilen mest som en festbil til bryllup og 17. mai-anledninger. Jeg kunne nok godt tenke meg en liten tur for å prøve den, men jeg vil ikke kjøre den selv, sier Bråtlund.
Skaper oppmerksomhet
Ifølge flere av de tilstedeværende er det stas å kjøre rundt i en slik bil.
– Denne skaper jo mye mer oppmerksomhet enn om du kjøper deg en splitter ny bil, sier Martin Eftestøl, som er svært fornøyd med jobben som er gjort.
– Folk roper og vinker til oss når vi bruker denne bilen i byen, og det skaper automatisk en masse morsom ekstra oppmerksomhet.