Nok en gang topper Lillestrøm listen over de mest populære byområdene for syklister. Og nok en gang havner Kristiansand på andreplass. Men avstanden mellom de to byene krymper stadig.
Det som kjennetegner Lillestrøm og Kristiansand på de to første plassene er god innsats over mange år, mener informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes landsforening, som står bak spørreundersøkelsen.
– Det tar noen år fra en vei planlegges til den er bygget. Derfor er man helt avhengig av å jobbe med dette over tid, sier Tronstad til NRK.no
- Les også: Norges beste sykkelby
Beste norske storby
Rådgiver Bjørne Jortveit i Kristiansand kommune er svært fornøyd med plasseringen.
– Selv om vi ikke står helt øverst, så er vi den klart beste storbyen i undersøkelsen. Det er jeg svært fornøyd med, sier Jortveit.
Oversikten viser at Stavanger havner på 7. plass, Trondheim på 8. plass, Oslo på 23. plass og Bergen på 26. plass.
– Undersøkelsen viser at vi har et bra sykkelveinett i kommunen og at vi stadig blir bedre. Dessuten opplever folk at vi tar syklister på alvor og jobber for å gi et best mulig tilbud. Dessuten gjennomfører vi flere kampanjer, blant annet «Jeg kjører grønt» som engasjerer 3000 syklister, sier Jortveit.
- Les også:
Skal doble antall sykkelfarende
Undersøkelsen er gjennomført ved at medlemmer av Syklistenes landsforening er bedt om å gi karakterer fra 1 til 5 over sykkelforholdene på sitt sted (se fakta til høyre på siden og tabell nederst i artikkelen). Om lag 2.500 syklister deltok i undersøkelsen i 2014.
Jortveit sier Kristiansand har satt seg klare mål for framtida. I perioden fra 2009 til 2020 skal andelen trafikanter som velger sykkel som transportmiddel dobles. I 2009 var andelen 8,5 prosent. I 2020 skal den være 11 prosent. Tatt i betraktning en voldsom økning i den totale transporten, vil det innebære en dobling.
– Det nasjonale målet fram til 2020 er åtte prosent, så allerede i dag ligger vi foran målsettingen, sier Jortveit.
Må bli tryggere
Rådgiveren mener rekrutteringen vil være avhengig av at sykkeltilbudet oppleves trygt.
– Derfor ønsker vi å skille syklende og gående når vi bygger nye veier langs den såkalte sykkelekspressveien fra Sørlandsparken til Kjosbukta i Vågsbygd.
– Veien vi bygger fra Gartnerløkka til Christianssands Bryggeri blir slik. Dette veistykket blir som en mal for hvordan vi skal bygge sykkel- og gangfelt i framtida, sier Jortveit.
Planen er at sykkelekspressveien skal ferdigstilles en gang etter 2020.