NRK Meny
Normal

Kristiansand kåret til nest beste sykkelby i landet

Blant tretti norske byer havner Kristiansand på nest øverste plass i en fersk spørreundersøkelse.

"Motorvei" for syklister i Kristiansand

Kristiansand får god karakter i en nasjonal undersøkelse og oppleves som den nest beste sykkelbyen i landet.

Foto: Hans Erik Weiby

Nok en gang topper Lillestrøm listen over de mest populære byområdene for syklister. Og nok en gang havner Kristiansand på andreplass. Men avstanden mellom de to byene krymper stadig.

Det som kjennetegner Lillestrøm og Kristiansand på de to første plassene er god innsats over mange år, mener informasjonssjef Hulda Tronstad i Syklistenes landsforening, som står bak spørreundersøkelsen.

– Det tar noen år fra en vei planlegges til den er bygget. Derfor er man helt avhengig av å jobbe med dette over tid, sier Tronstad til NRK.no

Bjørne Jortveit

Bjørne Jortveit sier det er et mål å gjøre transporten for gående og syklister tryggere i framtida.

Foto: Svein Sundsdal

Beste norske storby

Rådgiver Bjørne Jortveit i Kristiansand kommune er svært fornøyd med plasseringen.

– Selv om vi ikke står helt øverst, så er vi den klart beste storbyen i undersøkelsen. Det er jeg svært fornøyd med, sier Jortveit.

Oversikten viser at Stavanger havner på 7. plass, Trondheim på 8. plass, Oslo på 23. plass og Bergen på 26. plass.

Det nasjonale målet fram til 2020 er åtte prosent, så allerede i dag ligger vi foran målsettingen

Bjørne Jortveit, rådgiver

– Undersøkelsen viser at vi har et bra sykkelveinett i kommunen og at vi stadig blir bedre. Dessuten opplever folk at vi tar syklister på alvor og jobber for å gi et best mulig tilbud. Dessuten gjennomfører vi flere kampanjer, blant annet «Jeg kjører grønt» som engasjerer 3000 syklister, sier Jortveit.

Skal doble antall sykkelfarende

Undersøkelsen er gjennomført ved at medlemmer av Syklistenes landsforening er bedt om å gi karakterer fra 1 til 5 over sykkelforholdene på sitt sted (se fakta til høyre på siden og tabell nederst i artikkelen). Om lag 2.500 syklister deltok i undersøkelsen i 2014.

Jortveit sier Kristiansand har satt seg klare mål for framtida. I perioden fra 2009 til 2020 skal andelen trafikanter som velger sykkel som transportmiddel dobles. I 2009 var andelen 8,5 prosent. I 2020 skal den være 11 prosent. Tatt i betraktning en voldsom økning i den totale transporten, vil det innebære en dobling.

– Det nasjonale målet fram til 2020 er åtte prosent, så allerede i dag ligger vi foran målsettingen, sier Jortveit.

Må bli tryggere

Rådgiveren mener rekrutteringen vil være avhengig av at sykkeltilbudet oppleves trygt.

– Derfor ønsker vi å skille syklende og gående når vi bygger nye veier langs den såkalte sykkelekspressveien fra Sørlandsparken til Kjosbukta i Vågsbygd.

– Veien vi bygger fra Gartnerløkka til Christianssands Bryggeri blir slik. Dette veistykket blir som en mal for hvordan vi skal bygge sykkel- og gangfelt i framtida, sier Jortveit.

Planen er at sykkelekspressveien skal ferdigstilles en gang etter 2020.

Syklist i egen by 2014 - resultatliste

By

Plass 2014

Poeng 2014

Plass 2012

poeng 2012

Lillestrøm

1.

3.7

1.

3.71

Kristiansand

2.

3.61

2.

3.5

Kongsberg

3.

3.34

3.

3.4

Tønsberg

4.

3.25

4.

3.26

Hamar

5.

3.2

6.

3.22

Lillehammer

6.

3.19

21.

2.6

Stavanger

7.

3.17

8.

2.99

Trondheim

8.

3.16

16.

2.74

Sandnes

9.

3.11

10.

2.96

Sandefjord

10.

3.07

7.

3.13

Arendal

10.

3.07

13.

2.87

Porsgrunn

12.

3.06

12.

2.88

Kolbotn

12.

3.06

5.

3.25

Drammen

14.

3.03

9.

2.96

Asker

15.

3.01

11.

2.96

Sandvika

16.

2.84

15.

2.79

Skien

17.

2.83

14.

2.83

Fredrikstad

18.

2.81

24.

2.5

Hønefoss

19.

2.79

17.

2.74

Bodø

20.

2.76

19.

2.71

Mandal

21.

2.75

22.

2.6

Larvik

22.

2.64

20.

2.69

Oslo

23.

2.6

23.

2.52

Tromsø

24.

2.56

26.

2.36

Molde

25.

2.55

18.

2.73

Bergen

26.

2.54

27.

2.35

Sarpsborg

27.

2.52

25.

2.38

Haugesund

28.

2.35

28.

2.29

Moss

29.

2.31

29.

2.23

Ålesund

30.

2.12

30.

2.02