Det hevder Transportøkonomisk institutt, som har forsket på bruken av sykkel i seks norske byer fra 2006.
– Bør være en vekker
Instituttet har studert 6 såkalte sykkelbyer fra 2006 til 2010, blant andre Mandal og Grimstad.
Begge sørlandskommunene har ifølge rapporten i perioden hatt flere titalls millioner i helsegevinst.
Økningen i sykkelbruken i Grimstad er verdsatt til 41 millioner kroner i perioden, mens Mandal "tjente" hele 67 millioner på syklingen.
– Det er mange fordeler ved å legge bedre til rette for sykling og gange, og gjøre det slik at flere velger en slik transportform, sier forsker Knut Veisten ved instituttet.
Han mener tallene bør være en vekker for videre satsing på bruk av sykkel. Jo flere som bruker sykkel, jo flere millioner vil det være mulig å spare.
- SE OGSÅ: Flere syklister på Sørlandet
- SE OGSÅ: Beste og verste sykkelby
– Økonomisk smart
– Det er selvfølgelig veldig gledelig, sier Stein Inge Dahn, som er leder for Mandals avdeling i Syklistenes landsforening.
Han kjenner sykkelbyprosjektet godt.
– Det å legge til rette for sykling er et av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene som samfunnet kan gjøre når det gjelder samferdsel, sier Dahn.