NRK Meny
Normal

Svarer ikke innen tidsfristen

Ett av fem legekontor på Sørlandet bryter tidsfristen for når de skal svare på telefonen.

Legekontor

Ikke alle legekontorene klarer å svare på telefonen innen tidsfristen på 2 minutter.

Foto: Camilla Næss / NRK

Fra nyttår kom det et statlig krav om at 80 prosent av alle innkomne samtaler til legekontor skal besvares innen 2 minutter.

En ringerunde NRK Sørlandet har gjort til 20 legekontor på Sørlandet viser at ett av fem legekontor bryter denne tidsfristen.

Vanskelig krav

Sebastian Bø er lege hos Lund legekontor, som kom dårligst ut i NRKs test.

– Ja, det er travelt på telefonen, det er det helt klart. Vi prøver å få flere pasienter til å benytte SMS-bestilling av timer og resepter og vi har en hjemmeside der folk kan bestille resepter og timer, slike ting som ikke trenger rådgivning hos oss, sier Bø.

– Er det et urealistisk mål at 80 prosent av samtalene skal besvares innen 2 minutter?

– Man kan godt ha det som et mål å strekke seg etter, men jeg ser at vi i perioder vil ha problemer med å kunne møte det målet, sier Bø.

Rekord på 4 sekunder

Da NRK ringte 20 legekontor spredt over Sørlandet var det lang ventetid ved flere av kontorene. Men ved 11 kontor svarte de i løpet av 30 sekunder.

Kragsgata legesenter i Risør var blant de aller beste i NRKs test. Der tok det bare fire sekunder å få svar. Men sekretær Sissel Mordal innrømmer at det ikke alltid går så fort.

– Nei, ifølge pasientene våre gjør det ikke det. Det er mange som er fortvilte fordi de ikke kommer gjennom, sier Mordal.