Gründer Hanna Aase fra Kristiansand flyttet over dammen for å gjøre karriere, og får skryt for ny oppfinnelse.
Hennes applikasjon Wonderloop blir spådd som framtidas måte å kommunisere på i sosiale medier, skrev nylig Teknisk ukeblad.
«Appen hennes skal få Zuckerberg til å sette kaffen i halsen», skrev Dagens Næringsliv.
Hun har fått omtale i flere av de største amerikanske avisene.
Knytter kontakter med video
Appen viser videoprofiler av folk, fremfor kun bilder.
– Det gapet mellom virkelighet og teknologi blir enda mer hvisket ut med teknologi, der vi kan se hvem vi virkelig er, sier Aase som nå er hjemme på juleferie fra New York.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Brukerne av Wonderloop må registrere seg med en ti sekunder lang video:
– Min visjon er at folk skal si noe om hva de ønsker, mål og drømmer for livet.
Målet er å kunne treffe mennesker og bygge nettverk i appen på lik linje som i det virkelige liv.
Hun kaller det verdens første plattform for videoprofiler.
Selskap i vekst
Appen ble først lansert i USA, men skal også åpnes for Norge og andre land om tre til fire måneder.
- Les omtale: Nettstedet Mashable
- Les omtale: USA Today
- Les omtale: Forbes
Over 5000 mennesker har så langt lastet ned appen. Den ble gjort tilgjengelig i iTunes for to måneder siden. Den skal også gjøres tilgjengelig på andre plattformer.
Brukerne har gjennom sine tilbakemeldinger satt den til 4+.
Selskapet er i vekst, og ansetter nå flere folk.
– Vi henter inn flere millioner fra investorer. Vi er sju ansatte, og ønsker å doble neste år, sier Aase.
Har tro på appen
Blogger, gründer og ekspert på sosiale medier, Thomas Moen er en av 200 testbrukere.
– Jeg har allerede hatt et møte over en kaffe med en mulig forretningsforbindelse etter kontakt via Wonderloop. Jeg har også fått nye kontakter både i USA og India, sier Moen.
Han tror appen kan overleve, fordi den skiller seg ut fra andre tjenester som eksempelvis LinkedIn, og at video gjør det mer personlig.
– Den skiller seg ut fordi den kun er spisset til å knytte relasjoner. Apper må være ekstremt spisset, og treffe riktig til riktig tid for å lykkes.
– Tror du dette blir suksess?
– Det er generelt et veldig vanskelig marked å få noe til å fly internasjonalt, men hun har større sjanse enn andre til å lykkes etter en god start. Også er hun kjempesta, og det må til, sier Moen, som også er merkevaresjef i selskapet Fanbooster.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Han mener 5.000 nedlastinger siden lanseringen i slutten av oktober er et relativt høyt tall.
Moen er imponert over hva Aase har fått til så langt gjennom nitid og målrettet opptrapping, der hun har fått kontakt med de rette menneskene, som igjen har åpnet opp for medieomtale.
– Omtalen er av de tingene som virkelig hjelper i oppstarten. Oppmerksomheten appen har fått er nesten unik, med tanke på at hun har stått for dette alene, sier Moen.
Fikk nei til støtte
Innovasjon Norge sa nei til å støtte Aases forretningside. De hadde ikke tro på den. Det var med på å gjøre at hun flyttet til USA.
– Vi vurderte denne bevilgningen som på grensen av hva det er riktig for Innovasjon Norge å støtte, fordi hun i hovedsak skulle etablere seg som konsulent, uttalte Kommunikasjonsdirektør i Innovasjon Norge Kjetil Svorkmo Bergmann nylig til Teknisk ukeblad.
Han understreket at de var positive til Hanna Aase ut fra at hun er en ung kvinne som etablerte seg i en spennende bransje med vekstpotensial.
NRKno har imidlertid sett avslaget på søknaden, og der går det tydelig fram skepsis til prosjektet, og forretningsideer rundt sosiale medier generelt.
«Felles for mange av dem er svært ambisiøse forventninger til vekst og lønnsomhet basert på ofte lite sannsynlige forutsetninger eller i det minste diskutable forretningsmodeller.» heter det i avslaget.
Aase mener imidlertid det kan være en fordel å operere i landet der teknologien bak sosiale medier kommer fra.
– Det å få investorer som skjønner mulighetene i en app er en fordel. Man kan tjene milliarder. Det er ikke jeg så opptatt av, men investorene er opptatt av det, sier Aase.