Hopp til innhold

Strømselskapene blir nedringt av fortvilte kunder: – Vi har aldri sett noe liknende

Mange nordmenn har bedt om betalingsutsettelse på strømregningen. Samtidig blir strømselskapene nedringt av kunder. Hos Norges Energi må selv direktøren trå til.

Iselin Bjørndal er kundebehandler hos Norges Energi.

På kundesenteret hos Norges Energi tas det imot tusenvis av telefoner fra strømkunder hver dag.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

– Alle som kan jobber med å svare kunder. Likevel er vi langt fra mål når vi stenger sent på kvelden, forteller Hans Erik Ramsdal, direktør i Norges Energi.

Hos Norges Energi er presset på kundebehandlingen så stort at også direktøren har fått opplæring. Også han sitter nå på callsenteret for å svare på spørsmål fra kunder.

– Nå er det alle mann til pumpene. Alle administrative ansatte. Alle som kan. Det er et prissjokk. Folk har fått regningen og den er altfor høy, mange ganger så høy som den pleier å være, sier Ramsdal.

Hans Erik Ramsdal

Hans Erik Ramsdal er direktør i Norges Energi. Nå må også han svare på telefoner fra kunder.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

– På gråten i telefonen

Hos Norges Energi har antall betalingsutsettelser økt med 70 prosent sammenlignet med i fjor.

– Når noen ringer inn og omtrent er på gråten i telefonen påvirker det. Noe annet ville ha vært rart, sier kundebehandler hos Norges Energi, Iselin Bjørndal.

Også andre strømselskaper forteller om en stor økning i henvendelser og betalingsutsettelser.

– Vi har aldri sett noe liknende. Det er mer enn dobbelt så mange telefoner som på det som var en hektisk dag før, forteller Rolf Bjarne Eriksen, leder for salg og kundeservice i LOS.

Der sitter alle avdelinger som har ledig tid og svarer på henvendelser fra kunder.

Folk sliter med å betale

Hos Hafslund Strøm har kundesenteret 60 prosent flere henvendelser enn på samme tid i fjor.

Mange av kundene tar kontakt fordi de sliter med å betale den høye strømregningen.

Også Fjordkraft forteller om en enorm pågang på kundesenteret. Henvendelser om betalingsutsettelser er på nivå med tidligere, selv om flere enn før har behov for utsettelse.

Det er en god del flere kunder som velger å utsette fakturaforfall selv via «Min side», sier Jon Eikeland, kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft.

Forstår ikke regningen

Også Hafslund og LOS forteller om en økning av betalingsutsettelser, men mange ringer også inn av andre grunner.

De siste to ukene har vi satt over 15 prosent av samtalene til kundens nettselskap. Vi opplever mye forvirring blant folk, sier Kristian Myrseth i Hafslund Strøm.

Hos Hafslund er forvirring rundt strømstøtteordningen noe av det som skaper størst pågang på kundesenteret.

Vi hjelper selvfølgelig de som ringer inn med informasjon, men der er det jo egentlig nettselskap de skal kontakte, forklarer Myrseth.

Rolf Bjarne Eriksen i LOS forklarer at mange ringer inn bare for å forstå hva som har skjedd med strømprisen.

Strøm er ikke noe man normalt har brukt mye tid og energi på, men det er blitt et komplisert marked. Mange har behov for å prate og finne ut av det, sier Eriksen.

– Det er mange som er bekymra, det er det.

NRK forklarer

Regjeringens strømordning

Staten kompenserer

  • Husholdningene vil få støtte til et strømforbruk opp til 5000 kilowattimer av sitt månedlige forbruk.
  • Ordningen skal gjelde fra og med desember 2021 til og med mars 2022. Januar-regningen er den første som påvirkes.
  • Når markedsprisen på kraft i gjennomsnitt går over 70 øre per kilowattime for en måned, vil staten kompensere halvparten av prisen over dette nivået.

Blir trukket fra regningen

  • Delen staten betaler blir trukket fra på regningen fra nettselskapet eller strømleverandøren.
  • Hva støtten faktisk blir avhenger av hvor mye strøm husholdningen bruker og hvordan kraftprisen utvikler seg i det området man bor.

Eksempel 1

  • For en husholdning i en enebolig som bruker 3280 kilowattimer i desember, kan ordningen bety en støtte på 1025 kroner for denne måneden. I regnestykket er det benyttet en eksempelpris for kraft i Sør-Norge for desember, tilsvarende 120 øre per kilowattime.

Eksempel 2

  • For en husholdning som bor i en leilighet og bruker 1336 kilowattimer i desember, vil ordningen bety en støtte på 418 kroner.