– Når det er så store variasjoner som det er nå, så sjekker jeg alltid prisene før jeg fyller, sier Kjell Moyle.
Han bor i Lillesand kommune i Agder og følger gjennom Facebook-gruppen «Drivstoffpriser i Agder», nøye med på bensinprisene på Sørlandet.
Søndag ettermiddag sparte Moyle flere hundre kroner på å fylle bensin en halv times kjøring unna hjemstedet. Dette dokumenterte han i Facebook-gruppen.
– Bildet av prisen på Uno X i Lillesand og samme kjede på Stoa i Arendal er tatt med en halv times mellomrom. Men det skiller nesten 5 kroner på literen, sier han.
Kjører lenger for å fylle
Moyle synes det er rart at forskjellene kan være så store innenfor samme tidspunkt og kjede.
– Det er veldig merkelig. Vi som bor i Lillesand er heldige som kan kjøre en halv time østover til Arendal for å fylle mye billigere. I Kristiansand er det alltid dyrere.
I morgentimene onsdag var prisen på Uno-X i Lillesand også sunket til 15.99 kroner per liter.
Mens på en YX-stasjon i Kristiansand samme tidspunkt kostet det nesten 20 kroner å fylle en liter bensin.
Lokal konkurranse
– Prisen avgjøres av innkjøpspriser og lokal konkurranse. Forskjeller vil da oppstå, skriver leder i Uno-X Norge, Jens Haugland i en e-post til NRK.
Han svarer følgende på spørsmål om de store lokale forskjellene innad i kjeden:
– Vi kan dessverre ikke kommentere på lokale prisforskjeller av konkurransemessige hensyn.
Gjelder flere steder
Flere steder i landet meldes det om samme fenomen.
Det gjorde at bilister stilte seg i kø for å fylle.
– Det er helt normalt at det er forskjellige priser til forskjellige tider, sa daglig leder hos Circle K Vestad, Magnus Stenseth til Østlendingen da.
– Veldig synlig
– Lokale priskriger rundt den enkelte stasjon gjør at prisene varierer og faller raskt etter en prisøkning. Det sier Knut Hilmar Hansen som er kommunikasjonssjef i Circle K Norge.
Og situasjonen på Sørlandet har vært ekstra spesiell.
– I deler av Agder har det vært svært intens konkurranse i den senere tid, med blant landets laveste priser, sier Hansen.
Det at drivstoffprisen er så synlig, gjør den også mere utsatt ifølge Hansen.
– Du ser den på ca. 1500 prismaster langs norske veier. Det gjør det enkelt å følge med på prisen lokalt. Og det gjør bensin- og dieselprisen konkurranseutsatt.
Ifølge Hansen har det også vært stor etterspørsel etter drivstoff på det internasjonale markedet.
– Det har påvirket prisene på pumpene her hjemme, og ført til meget høye priser i det norske markedet.
– Uheldig
I Facebook-gruppen «Hvor fyller vi drivstoff i dag», postes det hyppig bilder fra hele landet som viser forskjeller i prisen på drivstoff. Mange kjører lange avstander for å fylle rimeligere.
– Det er uheldig med så store prisforskjeller nettopp fordi det medfører hamstrings-tilstander, sier Svein Helge Grødem som er fylkesleder i Agder MDG.
Partiet oppfordrer til kollektivtransport eller utslippsfrie transportmidler og mener politikerne må ta ansvar.
– Derfor er det et politisk ansvar å både opprettholde og bygge ut kollektivtilbudet, sier Grødem.