Hopp til innhold

Bensinprisene fyker opp og ned

Nesten fem kroner per liter bensin, kan det skille mellom de ulike bensinstasjonene.

Skjermdump fra Facebookgruppe

Drivstoffprisene på to bensinstasjoner søndag ettermiddag. Uno X i Lillesand og på Stoa i Arendal ligger kun en halv times kjøring fra hverandre.

Foto: Kjell Moyle / Skjermdump fra Facebook

– Når det er så store variasjoner som det er nå, så sjekker jeg alltid prisene før jeg fyller, sier Kjell Moyle.

Han bor i Lillesand kommune i Agder og følger gjennom Facebook-gruppen «Drivstoffpriser i Agder», nøye med på bensinprisene på Sørlandet.

Søndag ettermiddag sparte Moyle flere hundre kroner på å fylle bensin en halv times kjøring unna hjemstedet. Dette dokumenterte han i Facebook-gruppen.

– Bildet av prisen på Uno X i Lillesand og samme kjede på Stoa i Arendal er tatt med en halv times mellomrom. Men det skiller nesten 5 kroner på literen, sier han.

Fra Facebookgruppen "Drivstoffpriser i Agder"

Kjetil Moyle dokumenterte den store prisforskjellen mellom bensinstasjonene som ligger en halv time unna hverandre.

Foto: Kjell Moyle / Privat

Kjører lenger for å fylle

Moyle synes det er rart at forskjellene kan være så store innenfor samme tidspunkt og kjede.

– Det er veldig merkelig. Vi som bor i Lillesand er heldige som kan kjøre en halv time østover til Arendal for å fylle mye billigere. I Kristiansand er det alltid dyrere.

I morgentimene onsdag var prisen på Uno-X i Lillesand også sunket til 15.99 kroner per liter.

Mens på en YX-stasjon i Kristiansand samme tidspunkt kostet det nesten 20 kroner å fylle en liter bensin.

Store variasjoner i bensinpriser.

Det er store variasjoner i bensinprisene, her fra en YX-stasjonen i Kjosbukta i Kristiansand.

Foto: Kjetil Samuelsen / NRK

Lokal konkurranse

Prisen avgjøres av innkjøpspriser og lokal konkurranse. Forskjeller vil da oppstå, skriver leder i Uno-X Norge, Jens Haugland i en e-post til NRK.

Han svarer følgende på spørsmål om de store lokale forskjellene innad i kjeden:

Vi kan dessverre ikke kommentere på lokale prisforskjeller av konkurransemessige hensyn.

Portrettbilde av Jens Haugland

Jens Haugland er leder i Uno-X Norge og sier at prisene blant annet styres av lokal konkurranse.

Foto: Uno-X

Gjelder flere steder

Flere steder i landet meldes det om samme fenomen.

Avisa Østlendingen skrev forrige uke om prisforskjeller på over fem kroner per liter for bensin på Uno-X og Circle K i Elverum.

Det gjorde at bilister stilte seg i kø for å fylle.

– Det er helt normalt at det er forskjellige priser til forskjellige tider, sa daglig leder hos Circle K Vestad, Magnus Stenseth til Østlendingen da.

Bensinprisene varierer.

Circle K på Vesterveien i Kristiansand.

Foto: Eirik Damsgaard / NRK

– Veldig synlig

Lokale priskriger rundt den enkelte stasjon gjør at prisene varierer og faller raskt etter en prisøkning. Det sier Knut Hilmar Hansen som er kommunikasjonssjef i Circle K Norge.

Og situasjonen på Sørlandet har vært ekstra spesiell.

– I deler av Agder har det vært svært intens konkurranse i den senere tid, med blant landets laveste priser, sier Hansen.

Det at drivstoffprisen er så synlig, gjør den også mere utsatt ifølge Hansen.

Du ser den på ca. 1500 prismaster langs norske veier. Det gjør det enkelt å følge med på prisen lokalt. Og det gjør bensin- og dieselprisen konkurranseutsatt.

Ifølge Hansen har det også vært stor etterspørsel etter drivstoff på det internasjonale markedet.

Det har påvirket prisene på pumpene her hjemme, og ført til meget høye priser i det norske markedet.

Knut Hilmar Hansen

– Det er først og fremst innkjøpsprisene på ferdigraffinert bensin og diesel, samt på bioproduktene som blandes inn i drivstoffet, som påvirker bensin- og dieselprisen, sier Knut Hilmar Hansen er kommunikasjonssjef i Circle K Norge AS.

Foto: Johnny Syversen

– Uheldig

I Facebook-gruppen «Hvor fyller vi drivstoff i dag», postes det hyppig bilder fra hele landet som viser forskjeller i prisen på drivstoff. Mange kjører lange avstander for å fylle rimeligere.

Det er uheldig med så store prisforskjeller nettopp fordi det medfører hamstrings-tilstander, sier Svein Helge Grødem som er fylkesleder i Agder MDG.

Partiet oppfordrer til kollektivtransport eller utslippsfrie transportmidler og mener politikerne må ta ansvar.

Derfor er det et politisk ansvar å både opprettholde og bygge ut kollektivtilbudet, sier Grødem.

Lader elbil på hurtiglader

MDG ser helst at flere velger utslippsfrie framkomstmidler.

Foto: NRK