– Det er mye penger det er snakk om, men nå har vi heldigvis en god regel hos oss som sier at før vi foretar kanselleringer, så skal vi ikke sette oss ned å se på mulige kostnader av det som skjer.
Det sier linjedirektør i Color Line, Odd Grønberg, til NRK.
Han mener selskapet setter sikkerhet fremfor økonomi.
Rundt 9000 passasjerer har blitt rammet av Color Lines kanselleringer de siste ukene.
Bare i desember har SuperSpeed 1 ligget til kai nesten halvparten av tiden.
– Vi er opptatt av sikkerheten, også får vi se på det økonomiske tapet etter hvert, sier Grønberg til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Uværet har skylden
Og det er det kraftige uværet til sjøs de siste ukene som har skapt problemene for ferjeselskapet.
En stor bølge, som slo over SuperSpeed 1, førte til at et vindu på brua på skipet knuste, og det salte sjøvannet ødela mye teknisk utstyr.
Reparasjonen av skipet tok flere dager, og båten måtte ligge til kai i Kristiansand, i en førjulstid hvor det tradisjonelt er stor trafikk og mange passasjerer.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Sikkerheten først
Men linjedirektør Odd Grønberg er klinkende klar på at det er sikkerheten som kommer først, også kommer det økonomiske tapet i andre rekke.
– Vi må ikke komme i en situasjon der økonomiske hensyn gjør at vi er nødt å gå på bekostning av sikkerhet. Sikkerheten skal stå i høysetet uansett, sier Grønberg.
Linjedirektøren håper likevel at selskapet ikke må kansellere flere avganger i tiden fremover.
– Vi har vært maksimalt uheldig. Vi har fått det i helgene, og det er i helgene vi har mest trafikk. Og det betyr at det er maksimalt uheldig i forhold til hvor mange mennesker som har blitt berørt av dette, sier Grønberg.
Se skadene og reparasjonene av SuperSpeed 1: