I 2011 dumpet Baard Johannessen borti en liten høyttaler i Thailand. Han likte den lille, robuste, firkantede høyttaleren. Det ledet til en produsent i Kina og et lukrativt samarbeid.
Minihøyttaleren Music Angel Friendz er definitivt en eksportsuksess. Det nærmer seg 1.500.000 solgte høyttalere. Omsetningen er langt over 100 millioner kroner.
Godlyd over dammen
Nå lanseres høyttaleren i USA og Canada. Johannessen har fra før sikret seg enerett for Europa.
Baard Johannessen forklarer suksessen med at høyttaleren har lav pris, god lyd, har lite feil, lang spilletid på batteriet og at mange høyttalere kan kobles sammen.
– Hvor lenge kan et slikt produkt holde seg populært?
– Det er vanskelig å svare på, men 10, 20 eller 30 år for alt jeg vet. Mobilen forsvinner vel ikke med det første, og folk vil ha bedre lyd. Akkurat nå har Music Angel en fantastisk posisjon.
– Blir du rik av dette?
– Det er kostbart å drive produktutvikling og bygge markedet, meg jeg har til salt i maten. Til enmannsbedrift å være, er det vel ganske bra å omsette for 100 millioner kroner. Det er ikke mange gründere som er så heldige.
Skeptisk til kopi
Sist høst dukket det opp en billigere variant av høyttaleren hos Elkjøp og Lefdal. Ved første øyekast er den helt lik, men heter iWantit. Den kan ikke seriekobles, og har langt svakere batteri.
– Jeg følger med og sjekker om det er ulovlig brudd med patent, design og markedsføringsloven. Jeg kommer ikke til å akseptere andre som forsøker å profitterer på vår markedsføring. Vi har betalt millioner av kroner for TV-reklame på MTV i Norge, Sverige, Danmark og Finland sier Johannessen.
Han føler seg imidlertid ganske trygg, siden hans høyttaler er etterspurt.
– Vi har kommet med en grei ordning med Elkjøp, som har vært en viktig døråpner i flere land. Sist nå Storbritannia, der det på kort tid er solgt nærmere 100.000 høyttalere.
– Men jeg vil ikke sitte stille og se på dersom det dukker opp flere kopier i andre butikkjeder, sier gründeren.
Lovlig med annet navn
Varehusgiganten kan berolige med at de holder seg til gjeldende regler, og at kopien er laget etter det som internasjonalt kalles «open tooling».
– Noe som betyr at både vi i Elkjøp og andre kan komme til fabrikken og spesifisere produkter som våre kunder etterspør, og deretter få disse produsert. Når det gjelder iWantit hadde vi etterspørsel i de nordiske markedene for en enkel, portabel høyttaler til rundt 100-lappen, sier Åshild Indresøvde som er kommunikasjonsdirektør i Elkjøp Nordic AS.
Derfor fikk de laget en høyttaler som kunne produseres til en lavere kostnad.
– iWantit er i så måte ingen kopi av MusicAngel. iWantit er en enklere og billigere høyttaler, sier Indresøvde.
Svaret gjelder også Lefdal, som i likhet med Elkjøp eies av selskapet Dixons Group. De selger omtrent dobbelt så mange MusicAngel som iWantit.
Ber om åpenhet
Det samme gjøres med mange andre produkter. Forbrukerrådet er opptatt av at kunden skal være informert om fordeler og bakdeler ved et produkt før kjøpet skjer.
– Hvis for eksempel en kopivare ser helt lik ut som en originalvare, men har en helt annen kvalitet, så er dette viktig informasjon for kunden, sier regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder Eirik Nyberg og understreker:
– Uten å ta stilling til denne konkrete saken, så oppfordrer Forbrukerrådet alle til å tenke seg godt om før man kjøper en kopivare.
Så langt er det laget tre modeller av Music Angel Friendz. Det kommer snart en ny utgave, som vibrerer og har en kraftig og fyldig bass. Det jobbes med en trådløs utgave, og Baard Johannessen vurderer å lage en rimeligere modell for å holde kopier unna.