– Vi lærte om prevensjon og kjønnssykdommer. Men ikke noe særlig om sosiale medier, sier Kristina Skjulstad (15), Mina Trondahl (16) og Amalie Zammit (16).
– Ikke som vi husker, iallfall.
Jentene er ferdige med ungdomsskolen.
Der skulle de gjerne hatt mer om sosiale medier – når det snakkes om kropp og grenser i seksualundervisningen.
– Det syns jeg er veldig viktig. Jeg har yngre søsken. Jeg vil at de skal vite – før de får sosiale medier, sier Amalie.
Etterlyser bedre undervisning
Tidligere i sommer advarte politi og helsepersonell mot en økende trend.
Ungdom begår overgrep, eller selger seksuelle tjenester, via sosiale medier. De siktede er i alderen 15 til begynnelsen av 20-årene. Ofrene er fra 13 til 18.
Barneminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) kalte situasjonen «alvorlig».
Barneombud Inga Bejer Engh ba folk slutte å være sjokkert og krevde handling.
Etter at alarmen gikk kunne NRK nylig fortelle at tipsene ramler inn til Agder-politiet, som nå etterforsker rundt 25 grove overgrepssaker.
Seksjonsleder for overgrepsmottaket i Agder Benedicte Severinsen mener «flere ting må på plass» for at trenden skal snu.
Blant annet bedre seksualundervisning på skolen.
– Ikke bra nok
Kunnskapsminister Guri Melby (V) og Ropstad er ikke tilfreds med en seksualundervisning fri for TikTok, Instagram eller Snapchat.
– Det er rett og slett ikke bra nok, sier Melby.
– Noen lærere og helsesykepleiere gjør en kjempejobb. Andre synes det er vanskelig, erkjenner statsråden.
Hun mener det er viktig at skolene tar grep.
– Ifølge læreplanen skal det snakkes om grensesetting. Det må skapes et rom for å snakke om dette, sier Melby.
Barneminister Ropstad ber skolene ta i bruk føringer som er gitt i lærerplaner.
– Her må skolene bli bedre. Det må snakkes om grenser tidligst mulig.
Ropstad er lite fornøyd med historier om seksualundervisning uten sosiale medier-tematikk.
– Vi er dessverre ikke kommet lenger. Skolene må følge med i tiden. Unge lever på nett hele døgnet, det er en integrert del av livet. Derfor må seksualundervisningen handle om grenser. Om hva man deler og ikke deler.
– Alarmerende
Kommunenes interesseorganisasjon KS er bekymret for overgrepstrenden.
– Det er alarmerende. Ja, kommunene eier skolene og har ansvar for et godt læringsmiljø. Men innholdet i opplæringen er basert på nasjonale bestemmelser, sier styreleder Bjørn Arild Gram.
– Men grensesetting og sosiale medier er inkludert i læreplanene, uten at det alltid er like tydelig i klasserommene – som dere driver?
– Den enkelte lærer – og lærerfellesskapet – har frihet og ansvar. Ingen mener vel at kommunestyret skal detaljstyre dette. Men det er viktig at vi tar tak i temaet og får det fram, mener KS-styrelederen.