NRK Meny
Normal

Staten må betale

NAF krever at staten betaler oppkjøringen, hvis elevene må vente mer enn fire uker.

Førerkort
Foto: Camilla Bilstad / NRK

NAF krever at Vegdirektoratet betaler oppkjøringen til elever som må vente mer enn fire uker på å få oppkjøring.

Flere steder er det lang ventetid på trafikkstsjonene for å få oppkjøring.

Håkon Glomsaker i NAF mener at staten må ta regningen dersom det drøyer for lenge.

- Jeg tenker i de baner at kan du ikke levere en tjeneste innen et gitt tidspunkt, skal du ikke ha noe betalt for det, sier Glomsaker.

Lang ventetid

I Kristiansand er det opptil ni ukers ventetid på å kjøre opp. Det betyr både en uholdbar ventetid for utålmodige kjøreelever, men også at elevene må betale for flere kjøretimer for å holde lærdommen ved like.

- Det er satt en ramme på fire uker. Noe mer bør man ikke vente på en offentlig godkjenning som en oppkjøring er, sier Glomsaker.

Han mener det må finnes løsninger som gjør at elever ikke trenger å vente så lenge som nå. 

- Dette skulle gå an å få til om alle gode krefter gjør det de kan.

Populistisk prat

Sekssjonsjef  Terje Bekker ved Kristiansand Trafikkstasjon, mener Glomsakers krav om at Vegdirektoratet betaler oppkjøringen når ventetiden blir for lang, er urealistisk.

- For meg høres dette populistisk ut. Jeg er den første til å innrømme at ventetiden er for lang, men vi gjør vårt beste for å få det til. Jeg tror ikke dette er realistisk, sier Bekker.

Han sier mangel på kvalifisert arbeidskraft gjør at ventetiden kan bli lang. 

- Men kjøreskolene er blitt flinke til å planlegge og mange elever vil ikke merke den lange ventetiden. Vi jobber også for å finne løsninger på dette og har fått tak i ekstraressurser i desember for å korte ned på køen, sier Bekker.

Kjøre opp tidligere

- Dette er ikke et angrep på myndighetene som utferdiger førerkort. jeg tror nok at de har en stri situasjon, men vi er ikke populistiske. 

- NAF har en halv million medlemmer og er oppatt av at når folk har gått gjennom en kostbar kjørerutdanning, så skal de også få anledning til å bli fremsatt for en praktisk prøve, sier Håkon Glomsaker i NAF.

Han mener trafikkstasjonene må bli bedre til å samarbeide og mener det også må bli mulig å kjøre opp før man fyller 18 år, og så få førerkortet når man har fylt. 

- Jeg tror vi har vendt de aller fleste steinene. Det går sikkert å gjøre enda mer, men vi har mange formelle krav vi ikke kan gjøre noe med. Det viktigste for oss er å få inn flere sensorer og det jobber vi med, sier Terje Bekker ved Kristiansand Trafikkstasjon.