Nyheten kom fra statsråd Ketil Solvik Olsen (Frp) på den årlige konferansen til Jernbaneforum i Oslo.
– Vi er veldig glade! Sammenkobling vil aldri skje før prosjektet er planlagt og utredet, og den utredningen skal altså nå settes i gang, sier Sørlandets politiske «jernbanegeneral» Thore Westermoen (KrF) i Jernbaneforum Sør.
Les også:
En såkalt konseptvalgutredning (kvu) er en faglig, statlig utredning i tidlige faser av større samferdselsprosjekter, og alltid et premiss for at politikerne i neste omgang kan sette av penger i Nasjonal transportplan.
Kutter 60 minutter
Westermoen fikk tirsdag klare signaler fra Jernbaneverket om at ny toglinje mellom Brokelandsheia og Porsgrunn skal planlegges hurtig.
– Jeg fikk løfter om at dette skal bli ferdig i god tid til neste transportplan fra 2018, sier Westermoen til Nrk.no.
Det betyr at politikerne på Sørlandet nå kan starte kampen om bevilgninger til den 60 kilometer lange togstrekningen, som vil forkorte reisevei mellom Oslo og Kristiansand med 60 minutter.
Naturvernforbundet sier de har kjempet for sammenkobling i 20 år.
– Sammenkobling er en genistrek! Vi har alltid blitt møtt med at «jamen, prosjektet er jo ikke utredet». I dag er det bestilt en grundig utredning som vil gi en prislapp, sier leder i Naturvernforbundet i Kristiansand Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.
– Før jeg er 50
– Og, da er det bare èn ting som gjenstår: Å skaffe pengene!
– Men det er fortsatt langt fram?
– Dette skjer ikke i morgen. Men det er et langt steg framover. Det er grunn til feiring i Kristiansand, sier Ulltveit-Moe.
– Når sitter du på tog som suser på nye spor fra Brokelandsheia, forbi Porsgrunn og videre gjennom Vestfold til Oslo?
– Nå er jeg snart 40 år. Drømmen er før jeg fyller 50. Men toginvesteringer tar lang tid.