Det blåser surt, og selv om sola er framme er det ganske kjølig i båthavna Bertesbukta i Kristiansand.
Iført kjeledress står 28 år gamle Daniel Hauge med brede bein og bøyd rygg og skraper gammel lakk av tresjekta si, ved hjelp av skrape og varmepistol.
– Det ble tidlig vår i år, så jeg fant ut at dette var året for å ta den skikkelig. Det er ei stund til sesongen begynner ennå, sier Hauge.
HAR DU ET BÅTPUSS-TIPS? DEL DET NEDERST I SAKEN.
Han anslår at han har rundt 200 arbeidstimer foran seg, før båten i rolig sig kan tøffe gjennom skjærgården i Lillesand og Grimstad mot Hovefestivalen i Arendal, fylt opp med kompiser og godt humør.
- Se video: Denne båten har sjel
- Les også: Båtturistene gir Sørlandet terningkast 6
- Les også: Liker ikke nye båtregler
– Jeg skjønner godt at folk vil ha andre til å gjøre båtpussen for seg, men det er litt gøy å gjøre det selv også. Det koster sinnssykt mye penger å sette det bort, og det er ikke vits når man kan få det til selv, sier Hauge.
Det er lørdag ettermiddag og april, men det er ikke mange folk i båthavna. Hauge mener det skyldes at de fleste har plastbåter, og at det ikke tar mer enn noen få timer å fikse det meste som skal gjøres på dem før sesongen, derfor drøyer mange til det blir varmere i været.
Kjøper husvask – ikke båtpuss
28-åringen har ingen nostalgiske følelser knyttet til at stadig flere velger å sette bort båtpussen til profesjonelle.
– Folk har ikke tid, og de har penger. Det er bare sånn det er. Folk betaler for alt, og ingenting kan forandre på det. Dessuten var folk flinkere med hendene før, for de kunne ikke sette ting bort.
Han skal altså fikse både båt og motor selv, men også han setter bort arbeid han strengt tatt lett kunne fikset selv, til andre.
– Jeg har vaskehjelp hjemme. Jeg vil heller betale noen for å vaske, så jeg har tid til å stå her. Dette er mye gøyere.
Kjøper oss fritid
– Vi har sett at det har vært en vedvarende tendens i ganske mange år, at vi kjøper oss fritid.
– Selv om vi statistisk sett aldri har hatt mer fritid enn nå, opplever vi paradoksalt nok tidsklemma som mer reell og voldsom enn tidligere.
Det sier Ola Gaute Aas Askheim, seniorrådgiver i analysebyrået Opinion Perduco.
– Vi ser det ikke minst på den gode, gamle dugnadsånden. Før var det en selvfølge at man deltok på dugnad i bygården. Det var ikke noe man snek seg unna. Nå betaler folk gladelig straffegebyrer på tusen kroner og vel så det, for å slippe unna.
Trend siden midt på 90-tallet
Analysebyrået står bak den landsomfattende Båtlivsundersøkelsen 2012, som blant mye annet har sett på hvor mange som ønsker å betale seg ut av vasking, boning og stoffing av båten sin.
– Det er fortsatt mange som holder på selv, men det ser ut til å være en tendens i framgang, at man kjøper denne type tjenester. Det kan nok verft og marinaer verifisere.
Båteiere fra hele landet er spurt, og totalt 12 prosent sier de setter bort hele båtpussen og servicen, mens 26 prosent sier de setter bort deler av båtpussen til andre.
– Her er alt fra de aller minste jollene til store båter med, og interessen for å sette bort arbeid vil variere med båtens størrelse. Jo mindre båten er, jo mer naturlig er det at man gjør det selv, sier Aas Askheim.
Kjenner på dårlig samvittighet
– Det går vel på tid og lyst. Sommeren er kort, og folk vil gjerne bruke den tida som er på å være på vannet og kose seg, sier Tove Saastad.
Hun er daglig leder på båthotellet East Marina i Åbogen i Oslo, som har kunder fra Oslo, Akershus og omegn. Båthotellet har plass til rundt hundre båter, og har blitt fylt opp hver høst, siden starten for ti år siden.
– Det ligger i tiden at det skal være lettvint og greit. Det er sånn i våre dager. Det tar tid om man skal holde båten i orden, og tid, det har ikke folk mye av. Dessuten er ikke båtmotorer en enkel jobb for å si det sånn.
Kundene er folk som har penger, med dertil hørende stillinger, som Saastad sier. Flere har lederstillinger, og dermed lite tid. Men selv om de fleste setter bort alt arbeidet med båten, merker Saastad at noen egentlig synes at det er for galt.
– Mange folk føler på at de må gjøre noe selv for å ha litt god samvittighet, men så blir det ikke noe av det. Av hundre båteiere er det bare tre-fire stykker som stoffer og polerer selv.
Færre handymen enn før
Terje Fjæra er daglig leder i Wave Båtsenteret i Haugesund og har vært 25 år i bransjen. Han har tydelig merket utviklinga mot at stadig flere setter bort båtpussen.
– Flere og flere velger å ikke gjøre det selv. Det har vel med to ting å gjøre: Bedre økonomi og dårligere tid. Folk er travle. Du ser det samme på også andre ting, som biler. Før sto folk og vasket og pusset selv, nå kjører de bare inn i maskinen.
- Se video: Båtfolket våkner
- Se video: Påskeferie er båtpussferie
Av de rundt hundre båtene på hotellet, fikser Fjæra og kollegaene det meste på godt over halvparten av båtene. Fjæra tror også det kan skyldes at færre har kunnskapen som trengs til å fikse båten sin selv nå enn før.
– Jeg har inntrykk av at folk var mer handy før. Det er en del mennesker som ikke kan så mye selv lenger. De er gode på PC, men er ikke praktisk anlagt.
– Hvor mye gjør du selv, med din båt?
– Mindre og mindre. Jeg gjorde mye mer selv før, men jeg har heller ikke tid. Jeg polerer litt om sommeren, mens jeg er på tur, og reparerer om nødvendig, sier Fjæra.
Hyttefolket setter pussen bort
Også på Kristiansand Bådsenter er det travle dager. Det meste servicearbeidet gjøres høst og vinter, men våren er så visst ingen ferietid. Batterier skal lades. Motorer skal få en siste sjekk. Lagrede båter skal tas ut, vaskes og få siste finish, før de kjøres ut og settes på vann.
- Se video: Travle tider for båtpusserne
– Rundt 70 prosent av kundene vil ha full pakke. Mye av dette er ikke vanskelig, det tar bare tid, sier daglig leder Sondre Hansen.
Over halvparten av båtene de har inne eies av folk som bare har feriested på Sørlandet, og derfor ikke er her så mye om vinteren.
– Dermed har de mindre tilgang til å kunne gjøre så mye selv, og overlater det til oss. De som bor i området kan gjøre mer selv, sier Hansen.
Likevel viser det seg gang på gang at mange lokal båteiere også har mindre tid til båtpuss enn de kanskje hadde tenkt på forhånd.
– Når våren kommer hender det stadig vekk at folk vil ha gjort mer enn de hadde bestemt seg for. De vil heller betale og få båten på vann.
Mer stas å gjøre det selv
Tilbake i Bertesbukta har Daniel Hauge nok å henge fingrene i de neste ukene.
Før tresjekta «Balja» kan settes på vann skal det skrapes, pusses og påføres sju lag med lakk. I tillegg skal bunnstoff på og ny kalesje på plass og Marna motoren skal ses over.
– Det tar tid, men det nytter ikke å gi opp. Det er bare å fortsette. Nå kommer sola fram også, så nå er det verdt det.
Tanken på sommeren med Marnarmotoren som bakgrunnslyd gir motivasjon.
– Det er tilfredsstillende å vite at du har gjort det med egne hender. Det hadde ikke vært like stas å tøffe rundt, om alt arbeidet var satt bort til andre, sier 28-åringen.