Dersom vi tenker oss at båtsesongen varer omlag 100 dager - så betyr det fem - seks grunnstøtinger per sommerdag langs sørlandskysten. Mye tyder på at tallene i år vil bli enda dystrere.
– Det er helt tydelig at sommeren 2009 blir en ny rekordsommer. Når det gjelder Agder-fylkene var det en øking på 20 prosent fra 2007 til 2008, sier Emma Elisabeth Vennesland. ass informasjonsdirektør i If Skadeforsikrring.
Risikofaktorer
- Det er blitt ganske komplisert å ferdes til sjøs. Det er høy fart og vi observerer stadig større båter. Det er viktig å ha god kunnskap om ferdselsregler, sier Vennesland.
Hun er bekymret over utviklingen hvor flere blir skadet eller drept i ulykker til sjøs, og peker på tre riskiofaktorer høy fart, mørke og promille.
- Hver av dem er farlig og i en kombinasjon er det rett og slett livsfarlig.
Ikke overrasket
Svein Vasby leder av operasjonssentralen i Agder politidistrikt er ikke overrasket over tallene.
– Det er nok et resultat av økt båttrafikk generelt, og når "hvermansen" skaffer seg båt kan det skorte på kyndigheten, sier Vasby.
Heller ikke Jarl Pedersen, skipper på redningsskøyta "Ægir" er overrasket over det høye antall grunnstøtinger. Han antar imidlertid at både stort og smått er inkludert i disse tallene.
– Hvis de minste båtene, som spesielt ungdom uten kart og kunnskaper om farvannet kjører rundt i, kjører på grunn - så blir mindre skader på propeller registrert som en skade hvis båten er forsikret, sier Pedersen.
Uvettig GPS-bruk
Ægir-skipperen er mest bekymret for ulykker i større båt med GPS
– Når de kjører i mørket og føler de ikke ser noe - så sitter de med hodet ned i kartplotteren. Båter som går 30 - 40 knop beveger awg så fort at du kan risikere at i løpet av få sekunder ender du omtrent i potetåkeren, sier Pedersen.