Spiller sørlandets barokkkomponist

En av Norges få barokkomponister kom fra Kristiansand, og forsvant inn i glemselen i 200 år. Men noen er opptatt av ham igjen.

Terje Mathisen og Nina Bauer-Nilsen studerer Freithofs musikk.

Terje Mathisen og Nina Bauer-Nilsen studerer Freithoffs musikk

Foto: Reidar Mosland / NRK

Lektor Terje Mathisen ved Universitetet i Agder studerer noter sammen med sin student Nina Bauer-Nilsen.

Og den som skrev ned notene i sin tid var Johan Henrik Freithoff. En ukjent norsk barokk-komponist, som etter at han ble gjenoppdaget er betegnet som en musikkens Holberg.

Født ved Markensgate

Sammenligningen går først og fremst på at de begge var sterke kunstneriske bidragsytere til den dansk-norske barokken. Ludvig Holberg som forfatter med Bergen som fødested, Johan Henrik Freithoff som komponist med Kristiansand som sin hjemby.

Hans far var statsmusikant Balzer Freithoff, som i 1711 kjøpte hjørneeiendommen Markensgate - Gyldenløvesgate i Kristiansand sentrum. To år senere fikk han sitt første barn, Johan Henrik.

I 1734 brant så familiens hus og kvartalene rundt. Men huset ble raskt reist igjen samme året, og kompnistens barndomshjem er trolig det samme trehuset som i dag ligger på dette hjørnet.

På jordomseiling

Johan Henrik forlot Kristiansand som 20-åring og dro på jordomseiling. Han forteller senere at han blant annet var i Asia og Afrika før han endte opp i Europa og Italia. Der tok han jobb som hornblåser hos storhertug Jean Gastone i Toscana. Han var også i Livorno omkring 1735.

I Italia studerte han også fiolin og komposisjon hos italienske mestre, i følge Bjarne Kortsen som med sin forskning på 1970-tallet brakte Freithoff frem fra glemselen.

Hjem og ut igjen

Johan Henrik Freithoff selv vendte tilbake til Kristiansand i 1742, mens han ventet på en stilling ved hoffet i København. Den fikk han to år senere, og han ble i den dansk-norske hovedstaden det meste av resten av sitt liv. For i København ble han dyrket og bejublet både som komponist og fiolinist.

Da han døde i 1767 ble han hyllet med et dikt i avisen, der han ble sammmenlignet med den i ettertid langt mer berømte tyskeren Georg Phillip Telemann - som døde samtidig.

Bør høres

Musikkhistorien har ikke hyllet ham like mye. Lektor Terje Mathisen ved Universitet i Agder mener det er urettferdig. For det som ennå finnes av musikk etter Freithoff er så bra at det bør få et større publikum.

I to programmer torsdag og fredag i uke 21 kan du i NRK-Sørlandets formiddags og ettermiddagssendinger høre musikk av Freithoff, og lære mer om ham.

Gyldenløvesgate 6

Det finnes ingen bilder av Freithoff, men huset han vokste opp i står ennå.

Foto: Reidar Mosland / NRK