Rapporten fra Statens Havarikommisjon for Transport slår også fast at det ikke var kollisjonsfare som følge av dette.
Visuell innflyging
25. august i fjor var et SAS-fly fra Bergen på vei til Kjevik og skulle lande nordfra. Det var fint vær, SAS-pilotene sa til tårnet at de hadde rullebanen i sikte og tårnet ga klarering for visuell innflyging. Et minutt senere fikk et småfly fra Sundt Air med fire personer ombord instruks om å takse opp til nordenden av rullebanen og stille seg i posisjon for å ta av.
Ekstra runde
To minutter senere ringer flygeleder i tårnet til lufthavnvakta angående drivstoff-fylling av et småfly, og to minutter etter det blir SAS-maskinen klarert for landing. SAS-pilotene så da at rullebanen var opptatt, gjorde tårnet oppmersom på dette og tok en ekstra runde over Kjevik slik at småflyet fra Sundt Air fikk tatt av.
Ingen kollisjonsfare
Havarikommisjonen skriver i rapporten at det aldri var fare for kollisjon fordi, sitat: pilotene fungerte her som sikkerhetsnett for rullebaneoperasjonene. Kommisjonen peker spesielt på at flygelederen var mer oppmerksom på småflyet som fylte drivstoff enn det som foregikk på rullebanen.
Interessert i annet fly
I sin rapport til kommisjonen skriver flygelderen at hun ble fiksert på dette flyet fordi det var selvbygget og hadde et uvanlig utseende. Flygeleder hadde heller ikke flyttet registreringskortet for Sundt Air-flyet til rullebanefeltet på arbeidspulten, slik det skal gjøres når avgangstillatelse blir gitt.
Instruksene gode nok
Havarikommisjonen kommer ikke med anbefalinger til tiltak fordi den mener regelverk og instrukser allerede er gode nok. Rapporten slår fast et tårnet på Kjevik har tatt hendelsen til følge og skjerpet inn oppgavefordelingen og prioriteringen for flygelederne.