Spesialenheten for politisaker har konkludert med at det ikke var straffbare forhold som førte til ulykken hvor en mann døde etter å ha frontkollidert med et vogntog.
Ulykken skjedde etter en bilforfølgelse av politiet ved Vigeland i Lindesnes i Vest-Agder. En mann i 30-årene omkom etter en frontkollisjon med et vogntog på E39 natt til 31. mars i år.
Les også:
Hendelsen skjedde i forbindelse med en rutinekontroll fra politiets side, da de ble gjort oppmerksomme på en ulyd fra en bil. De ville undersøke det nærmere og bestemte seg for å kjøre etter bilen, og brukte lysene for å signalisere at den skulle kjøre inn på en busslomme lenger fremme.
Føreren av bilen ville ikke stoppe etter gjentatte forsøk med blålys, og politibilen holdt avstand da han så vogntoget.
Ikke uforsvarlig
I konklusjonen fra Spesialenheten står det blant annet følgende (sitatet er anonymisert):
"Etter Spesialenhetens mening er det ingen holdepunkter for at politibetjent As kjøring var uforsvarlig. Han må tvert imot sies å ha ivaretatt hensynet til trafikksikkerheten ved at flere ganger valgte å slå av blålysene for å se an Xs reaksjon, og valgte å avbryte forfølgelsen til bilen da han ble oppmerksom på vogntoget."
Det er rutine at Spesialenheten kobles inn når politiet er involvert i en ulykke hvor en person dør eller blir hardt skadd.
– Tilfredsstillende
Politimester Kirsten Lindeberg mener det er tilfredsstillende å oppleve at politiet har opptrådt korrekt.
– Det er alltid tilfredsstillende når Spesialenheten sier at våre politimenn- og kvinner har oppført seg på en slik måte at det ikke er grunnlag for kritikk, sier Lindeberg.
Hun mener slike situasjoner som oppstå på E39 er krevende.
– Hvilke instrukser har dere når det gjelder bilforfølgelse?
– Vi har en egen instruks når det gjelder utrykning, og våre tjenestemenn- og kvinner skal til enhver tid vurdere risikoen ved å fortsette forfølgelsen og stoppe hvis de ser det blir for farlig, sier Lindeberg.