Spår høyere flypriser og mindre «flyskam»

Neste år vil vi reise like mye med fly som vi gjorde før pandemien, spår analytiker. – Det har ikke klimaet råd til, sier MDG-politiker.

fly Kreta

Reiselystne nordmenn fører til økt flytrafikk.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK
CO₂ i atmosfæren
413,9 ppm
1,5-gradersmålet
+1,0°C
Les mer  om klima

– Etterspørselen vil bli veldig høy neste år, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

Han tar forbehold om at det ikke blir nye utbrudd som forårsaker omfattende nedstenginger.

Etter halvannet år uten fly og langreiser for mange, ble det spådd at vi kanskje aldri ville fly like mye igjen. Særlig på grunn av miljøet.

Nå ser det ut som om vi er på vei tilbake mot gamle flyreise-mønstre.

– Folk er kanskje mer opptatt av at de ikke har vært på ferie på lenge, enn miljøperspektivet, sier Elnæs.

Han mener det ikke ser ut som om «flyskammen» har blitt større under pandemien.

– Det kan få en effekt over tid, men vil kanskje ikke ha så stor innvirkning i 2022.

Kristiansand lufthavn, Kjevik

Flyanalytikeren mener folk er klare for å reise.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

– Har ikke råd

Nå som det ser ut til at vi går tilbake til reisenormalen, ber MDG-politiker Oda Sofie Pettersen folk om å tenke seg om.

– Jeg skjønner godt at folk vil fly på ferie. Jeg har selv lyst til å reise. Det frister mye etter pandemien, men klimaet har ikke råd til at vi flyr like mye som vi gjorde før, sier hun.

Pettersen representerer Miljøpartiet de Grønne (MDG) i Kristiansand bystyre og fylkestinget i Agder.

Hun mener politikerne har ansvar for at vi flyr mindre.

Raskere tog med billigere billetter er en av løsningene hun kjemper for.

– Og vi kan gjøre flyreiser dyrere, slik som MDG foreslår i sine budsjetter, sier Pettersen.

Oda Sofie Pettersen, stortingskandidat for Miljøpartiet De Grønne

MDG-politiker Oda Sofie Pettersen håper folk velger tog fremfor fly når de planlegger reiser i 2022.

Spår at færre bedrifter vil reise

Reisebyrået Berg-Hansen tror det vil ta flere år før vi kommer tilbake til normalen.

Han tror også det kan bli en «ny normal» når det kommer til jobbreiser.

– Det er endring i atferd når det gjelder reising. Flere møter blir tatt digitalt, i tillegg til at dette med bærekraft blir stadig viktigere for flere virksomheter.

Det sier administrerende direktør Per Arne Villadsen.

Per Arne Villadsen, direktør BergHansen

Administrerende direktør Per Arne Villadsen i Berg-Hansen.

Foto: BergHansen

Spår høyere flypriser i 2022

De som vil ut og fly, må uansett regne med å betale mer.

Ifølge reisebyrået har prisen på flybilletter økt etter gjenåpningen av samfunnet.

Den gjennomsnittlige prisøkningen ligger på 20 prosent, ifølge Villadsen.

– Hele flyindustrien har blitt truffet hardt av pandemien og tapt mye penger. Nå går prisene opp, det blir færre avganger og direkteruter. Det tror vi vil fortsette en god stund fremover og gjennom 2022.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror også på en prisvekst i 2022.

Og han tror at folk er villige til å betale mer.

– Det er mange som ikke har vært på sommerferie i år. De tror jeg vil til varmere strøk til jul, nyttår, vinterferie, påske og sommeren neste år. Da vil nok etterspørselen være såpass bra at det vil drive flyprisene opp.

Elnæs tror også flyselskapene vil forsøke å ta mer betalt for hver billett.

– Pandemien har vært ekstremt kostbar for flyselskapene. De har tapt store beløp og har vært nødt til å ta opp store lån.