– Noen har gjort det til en hobby å jakte på billigste pumpepriser, sier Marianne Johnsen.
Hun ser på mobilen. I en Facebook-gruppe deles drivstoffpriser fortløpende. I dag fyller hun tanken i Lillesand, men ryktene har gått om billigere literpris i Arendal.
– Det er mer enn tre kroner billigere der, men i dag ble det litt for langt for min del, sier hun.
Må innfri valgløftene
Tirsdag bikket bensinprisen 20 kroner flere steder i landet.
Arne Harald Egge bor landlig til på Birkeland i Agder. Pumpa viser 19.62 kroner når han fyller firmabilen. Han mener regjeringspartiet Senterpartiet bør fokusere på valgløftene.
– Som de sa i valgkampen: Norge er mer enn Oslo. Det blir spennende å se hva de får til, men det lover ikke så bra akkurat nå, sier han og sikter til drivstoffprisene.
Sp: – Skyldes markedet
Kan dere sitte i en regjering som øker bensinprisen til 20 kroner?
Dette spørsmålet fikk parlamentarisk leder i Senterpartiet Marit Arnstad av VG i mars.
Da svarte hun nei. I dag har Arnestad behov for å nyansere uttalelsen.
– Det må ses i en viss sammenheng. Det var en diskusjon om politikk, men det som gjør at prisene øker i dag, er først og fremst markedet. At olje og gassprisen har økt, og dermed fører til økt pris på grunn av markedsendringer, sier Arnstad.
Er det for mye å betale 20 kroner literen?
– Jeg tror nok markedsendringene vi nå ser er slitsomme for veldig mange. Men det er forhold som det er vanskelig å få gjort noe med politisk. Enten i Norge eller noe annet land, sier Arnstad.
Det er ikke samfunnsøkonom Theis Theisen enig i.
Han er professor emeritus i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Agder
– Det er ikke sant. De kan kutte drivstoffavgiftene, hvis de får flertall for det. De kan kutte mye, men da taper staten inntekter, sier Theisen.
Mer uforutsigbare priser
Frank Strand er regionsjef i Sør for YX Norge. Han bekrefter at prisene på olje og biodrivstoff er årsak til prisøkningen.
Strand sier 60 prosent av drivstoffprisen er knyttet til avgifter. 30 prosent til innkjøp.
De resterende 10 prosentene fordeles som overskudd til forhandlere og selskap.
– Jeg vet ikke noe om hvor lenge prisene vil holde seg høye, sier Strand.
Han bekrefter at drivstoffprisene var mer forutsigbare for kundene før.
– Da kunne forbrukerne i større grad observere et mønster i prisene. Nå er det mer visket ut og uforutsigbart.