Søvnproblemer: – Ikke se ferdig filmen når øynene glipper

Søvnvansker har blitt et folkehelseproblem. Nå tilbyr sørlandskommune eget søvnkurs for innbyggerne. Ikke krangle før du legger deg er ett av rådene.

SØVN

Vi sover mindre enn for ti år siden, og søvnmangel har blitt et folkehelseproblem. Nå tilbyr Songdalen kommune eget søvnkurs for innbyggerne.

Foto: SARA JOHANNESSEN / SCANPIX

– Søvnvansker har blitt et folkehelseproblem, sier psykolog i Songdalen kommune, Annette Haugjord.

Forskning fra flere land viser at så mange som en av tre strever med søvn.

Nå tar kommunen i Vest-Agder grep overfor sine egne innbyggere, og tilbyr gratis søvnkurs.

Søvn

Ett godt tips til å sovne er rett og slett å unngå å krangle på kveldstid, sier psykolog i Songdalen kommune, Annette Haugjord.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

– Vi sover mindre enn for ti år siden. Folk strekker nattetimene lenger, og jobber når de burde sove, sier Haugjord.

Nettbrett, pc og mobil lyser mot oss helt til vi lukker øynene, men da er hjernen altfor stimulert. Hjernen er våken, mens vi egentlig burde sove, ifølge psykologen.

Grip «søvntåka»

– Vi skal lære folk god søvnhygiene. Hva som gjør at du får en god innsovning, sier psykologen.

Haugjord trekker frem «søvntåka». Ja, den som kommer midtveis i søndagsfilmen. Når øynene glipper, og du gikk glipp av et par replikker.

– Da skal du gå og legge deg. Det kan faktisk ta fire timer før neste «søvntåke» kommer.

Unngå bekymring og krangel

Andre tips til å sovne godt er rett og slett å unngå å krangle på kveldstid, ifølge Haugjord.

– Og så må man prøve å ikke bekymre seg rett før leggetid. Finn et tidspunkt på dagen der du tenker gjennom bekymringen, og skriver ned dette. Da kan tankene hvile til kvelden.

– Selv om mange sliter med søvnen, er det veldig individuelt hva som er årsaken. Men teknikkene for å få ei god natts søvn er likevel ofte like, sier Haugjord.