NRK Meny
Normal

– Sørlandsdialekten er mer troverdig enn andre dialekter

Sørlendinger med bred dialekt dukker stadig oftere opp i reklamer. Både reklameprodusenter og PR-byråene er enige: Sørlandsdialekten er blant landets mest populære.

Jakob Berg

Jakob Berg fra Kristiansand har frontet Talkmores nye reklamefilmer. Sørlandsdialekt gir troverdighet, mener daglig leder i Talkmore, Pål Barth Nilsen.

Foto: Pål Barth Nilsen

– Vi synes sørlandsdialekten gir en ekstra troverdighet, sier Pål Barth Nilsen, daglig leder i Talkmore.

Skuespiller Jakob Berg fra Kristiansand ble valgt ut til å fronte Talkmores nye reklame. Det var ifølge den daglige lederen ikke uten grunn.

– I tillegg til at han var en flink skuespiller hadde han en flott sørlandsdialekt, sier Nilsen

Stor troverdighet

– Jeg tror man stoler mer på sørlendinger enn folk fra andre deler av landet, forklarer Nilsen, selv om han påpeker at det nødvendigvis ikke er belegg for denne tilliten.

Pål Barth Nilsen

Daglig leder i Talkmore, Pål Barth Nilsen.

Foto: Privat

Det er noe mildt og vennlig over hele måten de snakker på.

Christian Fosseidbråten daglig leder i reklamebyrået LOS & Co

I 2010 viste en InFact undersøkelse at sørlandsk var dialekten nordmenn likte best.

Også kommunikasjonsbransjen taler varmt på dialektens vegne.

– For en bedrift som skal nå en målgruppe med et budskap er det klart at det er positivt når en dialekt kan forsterke dette budskapet på en god måte, sier Stian Rønvåg i kommunikasjonsbyrået Ordkraft.

Han påpeker at spesielt telekomselskaper og spillselskaper bruker sørlandsdialekten mer enn før.

– De vil formidle noe gøy, varmt og vennligsinnet, da er dialekten fra Sørlandet et godt verktøy, sier Rønvåg.

Noe mildt og vennlig

– Jeg tror man forbinder masse positive ting med sørlendinger, sier Jan Christian Fosseidbråten daglig leder i reklamebyrået LOS&Co som selv har brukt sørlendinger i reklamer de har produsert i år.

Han påpeker at det er flere karaktertrekk som er i dialektens favør.

– Det er noe mildt og vennlig over hele måten de snakker på, sier Fosseidbråten.

Dialekt i vinden

Og ifølge PR-byråene vil ikke trenden stoppe i tiden fremover.

– Jeg tror sørlandsdialekten bare vil bli mer populær med årene som kommer, sier Fred Arthur Asdal, daglig leder i PR-byrået Presis 360 i Arendal.

Han påpeker at så lenge dialekten forbindes med noe positivt vil reklametrenden fortsette.

– Fremdeles har dialektene i sør et positivt stempel helt tilbake ifra 90-tallet med programmet Lillelørdag der Harald Eia og Bård Tufte Johansen satt sitt preg, sier Asdal.

  • Er du enig i at sørlandsdialekten formidler troverdighet? Si din mening.