NRK Meny
Normal

Sørlandsbanen skal få dobbeltspor og 250 km/t

Regjeringen og samarbeidspartiene er enige om å bygge dobbeltspor på Sørlandsbanen. Strekningen skal klargjøres for en fart på inntil 250 kilometer i timen.

En god dag for Sørlandsbanen

Dobbeltspor og 250 km/t kan bli en realitet på Sørlandsbanen, som også planlegges koblet sammen med Vestfoldbanen, ifølge lekkasjer fra Nasjonal Transportplan.

I den nye nasjonale transportplanen er det satt av litt mer enn 1 milliard kroner til sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, bekrefter stortingsrepresentantene Åse Michaelsen (Frp) og Svein Harberg (H).

I dag lot de seg begeistret intervjue om saken på byggeanlegget til ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand, der samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen markerte den offisielle anleggsstarten.

Svein Harberg (H), Åse Michaelsen (FrP) og Petter Toldnæs (V)

Stortingsrepresentantene Svein Harberg (H), Åse Michaelsen (Frp) og kandidat foran årets stortingsvalg, Petter Toldnæs fra Venstre (t.h.).

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Også Venstres stortingskandidat for Agder, Petter N. Toldnæs var fornøyd med lekkasjen fra Nasjonal Transportplan (NTP).

– Det betyr riktig mye for Sørlandet, sier Toldnæs, som mener reduksjonen i reisetid er viktig.

Med kortere bane og 250 kilometer i timen vil det kunne ta ned mot tre timer og tjue minutter mellom Kristiansand og Oslo. I dag tar det fire og en halv time.

– Nå har vi fått den startbevilgningen vi har ønsket. Det er særdeles viktig for Sørlandet, mener Svein Harberg.

Et tog kommer inn på Kristiansand stasjon onsdag ettermiddag. Ombord stiger stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF) og leder for Jernbaneplattform Agder, Tore Askildsen.

Askildsen mener dagens nyheter på jernbanefronten kan være godt nytt for arbeidsmarkedet på Sørlandet.

Hans Fredrik Grøvan og Tore Askildsen

Stortingsrepresentant for KrF, Hans Fredrik Grøvan (t.h.) og leder av Jernbaneplattform Agder, Tore Askildsen.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

– I dag er det et veldig press på boligmarkedet i Oslo. Får vi utvikla denne jernbanen som det nå legges opp til, kan vi faktisk få større tilflytting til vår region og flere arbeidsplasser hos oss, mener han.

Grøvan er også veldig fornøyd. – Det at Sørlandet skal oppleve å bli den prioriterte landsdelen er veldig bra, sier Hans Fredrik Grøvan.

Sammenkoblingen må ses i sammenheng med dobbeltsporet jernbane som er planlagt fra Oslo til Porsgrunn. Videre fra Porsgrunn skal altså Grenlandsbanen komme.

Men den som tror at en nye Sørlandsbanen blir ferdig med det første, må tro om igjen. Det legges opp til at en sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen skal skje rundt 2035.

Kart over Grenlandsbanen

Med den såkalte genistreken skal Vestfoldbanen og Sørlandsbanen kobles sammen med en bane fra Porsgrunn til Brokelandsheia.

Foto: NTP