– Jeg er kanskje litt overrasket, sier Anniken Bjørnstad Schjøtt.
Hun er markedssjef i Dyreparken i Kristiansand, og sier rekordmange har kjøpt billetter og overnatting til sommeren.
– Nå begynner det å bli mange dager det ikke er mulig å finne noe ledig. Vi ligger langt foran tidligere år, sier hun.
Det er solgt 10.000 flere billetter i år sammenlignet med samme tid i fjor.
– Vant til at ting er dyrt
Bekymringer rundt dyr strøm og drivstoff ser altså ikke ut til å ha lagt noen demper på folks ferieplaner i Norge.
Blant dem som skal til Dyreparken i sommer er Kjersti Myhr og familien fra Trondheim.
– Vi har tre unger som skal dit for første gang. Vi gleder oss, sier hun.
Dere lar dere ikke påvirke av høye priser?
– Nei, vi er vant til at ting er dyrt. Vi unner oss alltid litt ekstra når vi er på tur.
– Vil unne seg en festdag
Ved Hunderfossen eventyrpark på Lillehammer merker de også stor pågang.
– Vi har nettopp avsluttet sesongen med «Vintertrollnatt», med 99 prosent belegg, sier direktør Hogne Høstmælingen.
Han sier trafikken på nettsidene har tatt seg kraftig opp den siste måneden, og venter et rush av bestillinger når sommersalget åpner neste uke.
Overskriftene er at alt er dyrt for tiden. Likevel bestiller folk tur i fornøyelsesparker?
– Vi har sett den samme tendensen tidligere. Da finanskrisen kom, fikk vi en boost. Folk vil unne seg en festdag, forteller Høstmælingen.
En halv million gjester
Dyreparken har vanligvis rundt 500.000 gjester i løpet av juli. Bjørnstad Schjøtt sier at også overnattingstilbudene overgår alle tidligere bookingtall.
– Allerede nå er 70 prosent av belegget i Abra Havn i juli bestilt. De to koronaårene har nok gjort at folk bestiller tidlig, sier hun.
Det merket blant annet familien til Kjersti Myhr.
– Søstera mi og familien skal også bli med, men det var helt fullt i Abra Havn de dagene de ville bestille. Selv har vi funnet et hotell utenfor parken.
– Full stopp
Situasjonen er helt motsatt for bestillinger ut av landet, ifølge tall fra Finn Reise.
– Med en gang Putin startet krigen, stoppet alt opp, sier kommersiell direktør Terje Berge.
Han sier alle piler pekte oppover etter at koronarestriksjonene ble fjernet, men at situasjonen i Ukraina har fått folk til å tenke seg om en ekstra gang.
– Før krigen var det mer trafikk enn før pandemien, sier Berge.
Han kommer med en advarsel til folk som er bekymret for høye priser.
– Drivstoffavgiftene kommer bare til å bli dyrere. Det kommer garantert ikke til å bli billigere enn det er nå.
Hei!
Syns du det er vanskelig å planlegge sommerferien? Det er du nok ikke alene om.
Send meg gjerne en mail hvis du har tips til hva neste sak bør handle om.