NRK Meny
Normal

– Ti ganger mer ulykkesbelastet enn bilkjøring

Tre mennesker mistet livet i snøscooterulykker i helga. – Snøscooteren er enkel å kjøre, men samtidig veldig farlig, sier distriktsleder Knut Larsen i Trygg Trafikk.

Snøscooter

Snøscooterkjøring krever god risikovurdering for å unngå ulykker.

Foto: Torbein Rønning (CC BY-NC-ND 2.0)

I Åmli i Aust-Agder mistet en 18 år gammel gutt livet. Ulykken skjedde i nærheten av en hytte på Reismyrfjellet hvor 10 ungdommer var på tur.

En 56 år gammel mann omkom etter at snøscooteren han kjørte veltet ved Sandstøl i Lund kommune.

Og i Sulitjelma i Nordland mistet en kvinne i 50-årene livet. Kvinnen kjørte på et jorde da hun mistet kontroll over skuteren og traff et tre.

– Det dreier seg om holdninger og holdninger og holdninger!

Knut Larsen, distriktsleder i Trygg Trafikk

10 ganger mer ulykkesbelastet enn bilkjøring

Distriksleder Knut Larsen i Trygg Trafikk har snøscooter som spesialfelt. Han holder til i Finnmark og har studert risikoen ved å kjøre snøscooter.

– Å kjøre snøscooter er ti ganger så farlig som å kjøre bil, sier Larsen.

Tallet har han kommet fram til ved å undersøke forholdet mellom antall kjørte kilometer og antall ulykker.

– Det er enkelt å sette seg på en snøscooter, gi gass og lære seg å bremse. Men å beherske scooteren er vanskelig. Vi snakker om store krefter og stor vekt. Å tolke terrenget krever erfaring. En tilsynelatende flat strekning kan være kupert. Mange scooterførere er også blitt tatt av ras.

Må lære risikovurdering

Politisnøscooter

Politikontrollene til fjells er begrensede.

Foto: Øyvind André Haram / NRK

Larsen sier mange fristes til å kjøre for fort. Og flere kjører med promille.

– Fartsgrensen for kjøring på fjellet er 70 km/t. Men det er få kontroller, og mange holder en fart på over 100 km/t.

Ungdom – særlig guttene – har dårlig risikovurdering. Da skjer ulykkene raskt. Vi snakker om den samme utfordringen som med firhjulinger som også har lett for å velte.

– Hva kan gjøres?

– Det dreier seg om holdninger og holdninger og holdninger!

Folk må lære mer om risikovurdering. Vi i Trygg Trafikk har begrenset kapasitet, men kanskje bør vi jobbe mer med problematikken rundt snøscooterkjøring.

På tur med snøscooter. En guide til sikker kjøring

Vegvesenet og Trygg Trafikk har utarbeidet en guide for trygg snøscooterkjøring.

Foto: Skjermdump

Guide for snøscooterkjøring

Trygg Trafikk laget en guide sammen med Statens vegvesen: «På tur med snøscooter».

– Vi opplever at foreldre lar barn i 10-årsalderen kjører rundt i hyttefeltene på snøscooter med småsøsken på baksetet. Dette grenser til omsorgssvikt. Det skjer mye uvettig kjøring – i alle aldersgrupper, sier distriktsleder i Trygg Trafikk, Knut Larsen.