Det sier Skandinavisk Tilsynskontor.
Også i dag har det vært kanselleringer mellom Kristiansand og Købehavn. Det er SAS Danmark som trafikkerer strekningen.
Undersøkelsene tar bare en dag, og flere fly kan inspiseres samtidig.
– Når inspeksjonene er gjort, er det bare å fly igjen. Det er ikke behov for at noen myndighet gir klarsignal, sier Helge Torp til det svenske nyhetsbyrået TT.
Han er inspektør ved Skandinavisk tilsynskontor (STK) som er et samarbeidsorgan for skandinaviske luftfartsmyndigheter.
Unntak
SAS-konsernet har 27 fly av type Dash 8 Q-400 spredt over hele Europa etter at flyene ble satt på bakken onsdag. STK vil gi midlertidige unntak fra flyforbudet, slik at hele flåten kan bli undersøkt.
SAS-Braathens benytter ikke Dash 8 Q-400 i sitt rutenett, men SAS Sverige har avganger mellom Trondheim og Stockholm, og SAS Danmark flyr mellom København og Kristiansand, Bergen og Stavanger. Disse rutene er kansellert.
Forsinkelser
– For de aller fleste finner vi alternativer for returen. SAS Braathens prøver så godt vi kan å bistå SAS Danmark og SAS Sverige med å dekke opp for flyene som er satt på bakken. Derfor vil trafikkavviklingen bli strammere, og faren for forsinkelser vil øke, sier pressevakt Kenneth Vikse i SAS Braathens til NTB.