Daglig leder i Agder Renovasjon, Anita Aanonsen Jernquist, synes det er flott at det kommer en slik ordning.
– Havnevesenet har store problemer med herreløse båter som dumpes og bidrar til forsøpling. En panteordning kan være det som skal til for å få slutt på dette, sier hun.
Regner med på økt pågang
Agder renovasjon og Avfall Sør, som er de to største renovasjonsselskapene på Sørlandet, forbereder seg på å ta imot gamle båtvrak.
Avfall sør, som tidligere har gjort dette gratis og har mottatt 50 båter hvert år, tror det vil komme enda flere når panteordningen trer i kraft.
– Når man kan få en tusenlapp ved levering, tenker jeg det blir enda flere som rydder i hagen og leverer jolla som ligger der, sier avdelingsleder for gjenvinning og behandling i Avfall sør, Britt Iversen.
Jernquist i Agder renovasjon, sier at folk allerede har begynt å ringe om dette.
Ulik håndtering av små og store båter
Den nye panteordningen gjelder for alle båter opp til 49,21 fot (15 meter).
Seksjonsleder i Miljødirektoratet, Pål Spillum, påpeker at båtene er delt i to kategorier. «Små båter», er båter opp til 15 fot som ikke har innenbords motor. Disse kan leveres til avfallsmottak i kommunen.
Når det gjelder større båter, er tanken at de skal leveres til private aktører som vil få betalt for å miljøsanere dem. Det innebærer blant annet å ta ut motor, drivstoff og elektriske komponenter.
- Les også: – Folk vil dumpe båtene sine uansett
Ingen har tillatelse
I Agder-fylkene er det ingen private selskap som har de nødvendige tillatelsene til å gjøre dette. Så langt skal det heller ikke være noen som har søkt om det. Det bekreftes av Fylkesmannens miljøvernavdeling.
Anita Aanonsen Jernquist i Agder Renovasjon, sier imidlertid at det ikke er noe problem. Renovasjonsselskapet vil ta imot alle båter under 50 fot.
Det betyr at de også må ta jobben med å miljøsanere dem.
– Det blir en jobb for oss å finne ut hvordan vi skal håndtere dette når båtene begynner å komme inn, men det skal vi klare, sier hun.