Løsningen på køproblemet har vært å innføre timebestilling på internett.
– I ettertid kan det virke som om løsningen var veldig enkel, men av og til må man prøve seg fram, sier seksjonsleder Jan Vidar Ødegård i Agder politidistrikt.
Situasjonen var alvorlig
Tidligere har utlendinger brukt både timer og dager i kø for å få utført tjenester ved utlendingsseksjonen i Agder politidistrikt.
Systemet har vært basert på kølapper. Dersom man fikk en kølapp med et høyt nummer, risikerte man å ikke få hjelp samme dag. Da måtte man komme igjen neste dag og ta en ny kølapp.
Situasjonen var tidligere så ille at daværende justisminister tok grep. Politidirektoratet ble bedt om å følge med på håndteringen av slike saker i Agder politidistrikt.
– Politimesteren i Agder fikk pålegg om å holde øye med disse sakene, bekrefter Ødegård.
Fungerer svært godt
Ifølge Ødegård har den nye ordningen vist seg å fungere svært godt.
– Mens man tidligere kunne stå dagevis i kø, ordnes nå dette på fem til ti minutter. Det er en mer forutsigbar situasjon for kundene, sier han.