– Båten ligger så dypt i vannet at vi ikke kommer inn i skroget. Vi har vært inne med røykdykkere, men denne typen båter har små rom så det er veldig utfordrende, sier brannformann i Østre-Agder brannvesen, John Kristian Birkeland til NRK.
Han tror hele dagen vil gå med til slukningen av brannen.
– Brannen er for så vidt slukket, men vi må holde på båten i hele dag, sier Birkeland.
Han sier det problematisk at man ikke vet hvem som eier båten.
– Vi vet ennå ikke hva som befinner seg i båten, i tillegg gjør konstruksjonen det vanskelig å slukke denne typen branner, sier brannformannen.
Uviss brannårsak
Etterforskingsleder ved Arendal politistasjon, Jens Martin Reiersølmoen, sier til NRK at man ennå ikke har kunnet undersøke brannårsaken.
– Det er for tidlig å undersøke eventuelle brannårsaker. Båten brenner fremdeles, så krimteknikere kan ikke gjøre undersøkelser før det blir kaldere i båten, sier Reiersølmoen.
Han sier de nå arbeider med å finne eieren.
– Vi jobber fremdeles med å finne den uheldige eieren, sier Reiersølmoen.
Brannen skal i løpet av morgentimene ha blusset opp flere ganger, og de er nødt til å være forsiktige med slukningen av brannen.
– Brannvesenet må slukke brannen veldig sakte, for å unngå at båten synker.
Redningsskøyte bidro
Også redningsskøyta Inge Steensland bidro i slukningsarbeidet i natt. Kaptein Magnar Opdal fikk klokken 02.30 forespørsel fra 110-sentralen om å bistå i slukningen.
– Farkosten var utbrent innvendig da vi kom til stedet. Det brant både i skroget og i maskinbygget. Brannvesenet klarte etter hvert å få slukket brannen i maskinbygget. Utfordringen var å ikke fylle båten med så mye vann at den sank, sier Opdal.
Var fare for spredning
Det var lenge fare for spredning til andre båter og en bygning rett ved Arendal Listhøvleri, melder 110 Agder. Brannvesenet har kontroll over brannen, men båten blir totalskadet.
I tillegg var det en viss risiko knyttet til om masta på båten kunne falle ned på grunn av brannskader.
– Vi holdt oss derfor litt på avstand fra båten, forteller Opdal.