Han har et 18 meter langt problem

I fjor høst ble en diger båt etterlatt ved ei brygge i Arendal. Havnefogden har lenge ønsket å bli kvitt den, men det har vært en utfordring.

Rune Hvass

Havnefogd Rune Hvass i Arendal Havn foran en 18 meter lang båt som ble etterlatt ved ei brygge i fjor.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Havnefogd Rune Hvass i Arendal Havn er oppgitt over båteiere som ikke tar ansvar for båtene sine.

– Det er et stort problem for oss så lenge vi ikke kan få tak i eierne og ansvarliggjøre dem, sier han.

Det største problemet i det siste, har vært en 18 meter lang båt som har ligget ved en av bryggene siden i fjor høst. Eieren har ikke vist seg.

Det var Agderposten som først skrev om saken.

Havnefogden har ikke fått tak i eieren. Det er ikke første gang han sliter med det. På opplagsplassen i Eydehavn, ligger båter med ukjente eiere på rekke og rad.

Hvass vil ha dem vekk, men siden de ikke er registrert i Småbåtregisteret står ikke navnet på eieren oppført noe sted.

– Da er det vi som sitter med problemet, sier Hvass.

Etterlatt båt Arendal

Denne båten ble etterlatt ved ei brygge i Arendal i fjor høst.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Vil at alle båter skal registreres

Inntil 2004 måtte eiere av fritidsbåter registrere båten i Småbåtregisteret. Nå er det frivillig.

Hvass mener det er et problem. Han vil at alle båter skal registreres, slik at det blir mulig å finne eieren.

Debatten om et obligatorisk småbåtregister har pågått i flere år. Både havnesjefer, politi og miljøorganisasjonen WWF har ytret ønske om å få dette på plass.

I fjor signerte også Avfall Norge og flere andre aktører et felles dokument der de ba myndighetene om å innføre et obligatorisk båtregister.

Likevel har det ikke skjedd noe.

Etterlatte båter i Arendal

Både små og større båter ligger på opplagsplassen i Eydehavn i Arendal.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Mener politikerne må ta ansvar

Hvass mener politikerne har sviktet.

– Det er på høy tid å gjøre noe, slik at vi blir i stand til å løse problemet.

Han mener det er spesielt viktig fordi båtene utgjør en trussel for miljøet.

– På alle andre områder i samfunnet er det eieren som må betale for det. En båt derimot, kan du bare forlate hvor som helst.

Ingen planer om et obligatorisk småbåtregister

Ifølge statssekretær i Nærings- og fiskeridepartementet Magnus Thue (H), har regjeringen ingen planer å innføre et obligatorisk småbåtregister.

– Dagens ordning med Redningsselskapets småbåtregister og frivillig registrering av fritidsbåter over sju meter i Skipsregisteret, gir oss god nok oversikt, sier han.

Gruppeleder for Arendal Venstre Pål Koren Pedersen, vil ikke slå seg til ro med det.

– Vi må få gjort noe med dette. Derfor kommer vi til å holde trykket høyt for å få til endringer.

Han forteller at han har sendt mail til partikollega og klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V), med spørsmål om hva regjeringen kan gjøre. Han vil også ta opp temaet når ministeren kommer til byen under Arendalsuka.

Pål Koren Pedersen

Gruppeleder for Arendal Venstre Pål Koren Pedersen, sier at olje og kjemikalier i slike båter, gjør at de er en stor miljøtrussel for kysten vår. Derfor vil han ta saken videre.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Koster mye

Onsdag tok havnefogd Hvass saken i egne hender og sørget for at den 18 meter lange båten ble tauet til opplagsplassen.

Slike ting koster.

Ifølge Hvass bruker kommunen mellom en halv og én millioner kroner hvert år på å hente, flytte, ta opp og tømme båter for diesel.

Etterlatt båt taues bort

Onsdag hjalp redningsskøyta til med å få den 18 meter lange båten til opplagsplassen i Eydehavn i Arendal. Der skal den tas på land og gjennomgås.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK