– Det er umulig å konkurrere med utenlandske selskaper som ikke betaler bompenger - og i tillegg lønner sjåførene under norsk standard, sier Reidar Retterholt, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund i Agder og Rogaland.
Takstsystemet på det nye E18 vestover har helt nye bompengesatser.
Blant annet får nye E39 mellom Kristiansand og Lyngdal trolig ni bomstasjoner på den 68 kilometer lange strekningen.
Retterholt frykter at det blir en konkurransevridning.
Les også:
– Får like konkurransevilkår
– Å kjøre tur-retur Kristiansand - Rogaland kan koste opp mot 3000 kroner. Når kvalitet ikke er avgjørende vil en transportør, som unngår å betale disse pengene, vinne konkurransen, mener Retterholt.
Betalingsordning med bombrikken knyttet opp mot et kredittkort kan gjøre at det umulig å komme seg unna betaling, forklarer han.
– Dermed får vi like konkurransevilkår på veiprisningen, og vi tror at alle er tjent med at vi har like konkurransevilkår.
Ute av kontroll
Lastebilnæringen i Agder og Rogaland har lenge fryktet at bomkostnadene om få år vil være ute av kontroll, og kritiserer Nye Veier for forslaget om avgifter for nye E39 mellom Lyngdal og Kristiansand.
Nyttekjøretøyene skal betale tre ganger så mye som vanlige biler.
– Bomavgiftene for tunge kjøretøy er i dag tre ganger personbiltakst. Avgiftsnivået er helt ute av proporsjoner, og det er ingen som lenger har kontroll på den totale belastningen som bompengene får, sier Retterholt
– Det vil forbrukerne til syvende og sist få svi for, og bomkostnadene må fordeles mer rettferdig over landet.
- Les også:
Krever stans
Retterholt sier at Norges Lastebileier-Forbund vil kreve full stans i bompengeøkningen.
– Byggingen av den nye veien kommer i gang i 2018. Derfor har myndighetene litt tid på seg.
Retterholt har stor tro på at myndighetene vil stanse økningen.
– Jeg tror myndighetene ser at vi må ha like konkurransevilkår og håper virkelig at de tar tak i dette.