– Det er utrolig viktig at folk er skeptisk til nettbutikker de ikke har hørt om. Hvis et tilbud er for godt til å være sant, er det heller ikke sant, sier leder av Virke e-handel Gerhard Anthun.
Med under to uker igjen til jul, er mange travelt opptatt med å handle inn de siste julegavene. På grunn av koronapandemien har flere enn normalt valgt å handle på nett.
Som NRK tidligere har skrevet økte netthandelen med nesten hundre prosent under Black Week i år sammenliknet med i fjor.
Med andre ord er sjansen for å bli lurt av falske nettbutikker større enn noen gang.
– Vi antar at det finnes fire til fem ganger så mange falske nettbutikker som ekte. Forbrukerne bør derfor være veldig oppmerksomme, sier Anthun.
Han viser til en undersøkelse som ble gjort av et amerikansk sikkerhetsselskap i 2018.
Ekspertenes tips er å bruke kredittkort når du handler på nett. Da tar banken og kortselskapet seg av jobben med kravet mot nettbutikken hvis du blir svindlet.
Foto: Camilla Veka/NRKSlik unngår du å bli lurt
Juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug forteller at det er kjempeenkelt å sette opp en nettbutikk.
– Det er lett å opprette en nettside som ser relativt profesjonell ut, advarer han.
Forbrukertilsynet kommer disse rådene for å unngå å bli lurt i juleinnspurten:
1. Er nettbutikken seriøs?
Du bør alltid være skeptisk før du handler på ukjente nettbutikker. Finner du ingen kontaktinformasjon til selskapet bør du være kritisk. Angrerettloven pålegger nettbutikker å opplyse om adresse, e-post og organisasjonsnummer. Dårlig språk er også et tegn på at nettbutikken er useriøs.
Du kan sjekke hvem som har registrert domenet og hvor det kommer fra på Whois.com.
2. Sjekk andres erfaringer
Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken, for eksempel i diskusjonsforum eller blogger.
3. Tenk deg om før du betaler på forskudd
De fleste nettbutikker tilbyr forskuddsbetaling, kanskje også som eneste betalingsløsning. Ved kjøp fra ukjente nettbutikker bør du unngå å betale på forskudd. Ved forskuddsbetaling bør du benytte kredittkort, og ikke bankkort der pengene trekkes direkte fra kontoen din.
4. Hvis du har gått i fella: Ta kontakt med banken
Dersom varen ikke blir levert eller du mottar falske merkevarer, kan du ha rett til å få refundert pengene fra banken. I tillegg til å klage til selger, er det derfor viktig at du også kontakter banken. Dersom du får avslag hos banken kan du klage saken inn for Finansklagenemnda. Du kan også kontakte Forbruker Europa om du ønsker råd om hvordan du bør gå frem overfor en utenlandsk nettbutikk.
Juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug, råder de som julehandler på nett om å tenke seg om før de betaler varer på forskudd.
Foto: Kimm SaatvedtBruk kredittkort
Terje Fjeldvær leder avdelingen for bedrageribekjempelse i DNB.
Han opplyser at banken de siste ukene har hatt svært mange reklamasjoner på varekjøp fra en falsk butikk som etterliknet Amazon sitt navn.
Felles for kundene var at de handlet for beløp mellom 300 og 500 kroner, men aldri mottok noen varer.
I etterkant av kjøpet ble de også belastet eller forsøkt belastet for et mye høyere beløp.
– Dette understreker viktigheten av å handle i butikker man stoler på og kjenner til, sier Fjeldvær.
Han anbefaler også folk å bruke kredittkort når de handler på nett.
– Da tar banken og kortselskapet seg av jobben med kravet mot nettbutikken, sier han.
NRK har tidligere skrevet at både Posten, DHL og PostNord har opplevd en kraftig økning i netthandelen i år.
Netthandelsutviklingen verden hadde sett for seg rundt 2030, er allerede en realitet ifølge DHL
Terje Fjeldvær leder avdelingen for bedrageribekjempelse i DNB. Han opplyser at det har vært en generell økning i svindel i år. Mye knyttet til phishing av ulike slag.
Foto: Stig B. Fiksdal