NRK Meny
Normal

Slik blir øya landfast

Hidra Landfast er en 3 500 meter lang tunnel som skal binde sammen Hidra i Flekkefjord og fastlandet.

Hidraferja

Hidraferja blir overflødig når tunnelen kommer. (arkiv)

Foto: NRK


Slik blir tunnelen


Tunnelen under Hidrasundet skal gå inn i fjellet like ovenfor ferjeleiet på Kvellandstrand og kommer ut på Kunes, mellom Bukstad og Launes på Hidra. I denne filmsnutten forteller prosjektleder for Hidra landfast i Statens vegvesen, Oddvar Kaarmo, om hvor og hvordan tunnelen skal bygges. Den skal stå klar til bruk i 2013.

Se Vegvesenets video om tunnel-traseen

  • Tunnel-lengde: 3500 meter (3200 meter under sjøen)
  • Vegbredde: 8,5 meter
  • Maksimal stigning: 10 prosent
  • Maks dybde: 125 meter under havnivå
Hidra, Flekkefjord

Hidra i Flekkefjord skal endelig bli landfast

Foto: Kai Stokkeland / NRK

I november 2010 vedtok Stortinget finansieringsordningen som er grunnlaget for tunnel til Hidra.

Ubyggingskostnadene på 345 millioner kroner (2010-justert) dekkes inn på følgende måte:

  • Innsparte statlige tilskudd ferjedrift: 200 millioner kroner
  • Bompenger fra brukere: 99 millioner kroner
  • Bevilgning Vest-Agder fylkekommune: 37 millioner
  • Tilskudd Flekkefjord kommune: 7 millioner

Bompengene:

  • Innkrevingstid bompenger: 19 år (Kan forlenges fem år)
  • Pris per passering (tur-retur): 220 kroner (lette kjøretøy) 440 kroner (tunge kjøretøy)
  • Rabatt: 50 prosent på årskort