NRK Meny
Normal

Store prisforskjeller på drivstoff til båten

Prisene på drivstoff til båter varierer mye på Sørlandet. Du kan derfor spare mye penger på å fylle tanken de rette stedene. På det meste skiller det hele tre kroner literen for diesel.

Per Olav Melum

Per Olav Melum har kjørt sin 58 fots Fairline-båt fra Ålesund til Kristiansand. Båten hans bruker 200 liter diesel i timen når han kjører med en marsjfart på 22 knop.

Foto: Kai Rune Kvitstein / NRK

Prisene på drivstoff til båter varierer mye på Sørlandet. Du kan derfor spare på å fylle tanken de rette stedene.

Sørlandet er dyrest på drivstoff

Prisene på drivstoff til båt varierer mye, forskjellen på diesel på Sørlandet var helt oppe i 3 kroner per liter da NRK sjekket prisene. Men få er klar over det.

Store forskjeller

– Jeg visste ikke at det var så stor variasjon på dieselprisene. Jeg trodde de holdt

Ingvar Iversen

Ingvar Iversen har tre faste steder der han pleier å fylle diesel. Han pleier ikke å sjekke prisene før han fyller tanken.

Foto: Kai Rune Kvitstein / NRK
Per Olav Melum

Per Olav Melum sier han fyller opp tanken mest mulig før han kommer til Kristiansand på grunn av de høye dieselprisene i byen.

Foto: Kai Rune Kvitstein / NRK

seg jevnt med bensinen. Men jeg drar heller ikke rundt og sjekker, jeg har tre faste jeg forholder meg til, sier båtfører Ingvar Iversen mens han tanker fritidsbåten sin på Hartmanns Marina i Kristiansand.

Drivstoffpumpene jobber for fullt på den travle marinaen, til tross for at dette ikke er det billigste stedet å fylle opp tanken.

Sverre Nilsen på Flekkerøya tilbyr den billigste dieselen til 9,39 kroner per liter.

Mens på Hartmanns Marina i Kristiansand selges dieselen for 12,35 kroner literen. Og selv om de der tilbyr kvantumsrabatt, vil det likevel skille en del, selv med store innkjøp.

– Prisene kan nok variere i forhold til kostnadsnivå. Vi ligger jo i gangavstand til sentrum, og vi har stort sett to på jobb som tar imot båter og hjelper folk som kommer inn. Det er med å påvirker prisene våre, sier daglig leder Josef Schlezinger på Hartmanns Marina.

200 liter i timen

Prisforskjellen merkes naturlig nok mest for de med stor båt.

Per Olav Melum fra Ålesund kjører en 58 fots Fairline og er i Kristiansand på sommerferie.

– Med en marsjfart på 22 knop bruker den 200 liter diesel i timen, sier han.

Med et slikt forbruk merker man godt prisforskjellene. Da er det heller ikke attraktivt å fylle drivstoff på Sørlandet.

– Prisforskjellene mellom landsdelene er store. Pumpeprisen her i Kristiansand er på 12,35 kroner literen. I Ålesund er pumpeprisen 8,39 kroner literen. Det er nesten fire kroner forskjell per liter. Det betyr at det er 10.000 kroner billigere å fylle i Ålesund enn her, sier Melum.

Dermed prøver han å unngå å fylle tanken på Sørlandet.

– Vi fyller alltid opp tanken på over 2000 liter før vi drar. Men vi må også fylle før vi kommer ned, for vi rekker ikke ned hit på en tank. Så da fyller vi i Florø, Bergen og Stavanger. Og så har vi mulighet til å rekvirere tankbil når vi er i Kristiansand. Dermed fyller vi til litt andre priser, sier Melum.

– Høy etterspørsel gir høye priser

Redaksjonssjef i båtmagasinet, Atle Knutsen, sier noe av prisforskjellen skyldes betjente og ubetjente stasjoner.

– Men hvorfor det er så store forskjeller mellom landsdelene vet jeg ikke, sier han.

Han peker på den høye etterspørselen som forklaring på prisene.

– Jeg vil tro at det ligger et element av motivasjon lokalt for å øke prisene midt i sesongen. Det seg jeg ikke bort ifra, sier Knutsen.