– I helga skal vi skrive store hits til artister i Asia, det er målet, sier artist og låtskriver Tom Hugo Hermansen.
Rundt 20 låtskrivere, produsenter, artister og managere fra hele verden er samlet på låtskriver-campen «Hooklab» på Odderøya i Kristiansand. Popmusikken er først og fremst ment å trigge artister i Sør-Korea.
I spissen står låtskriver og artist Tom Hugo Hermansen fra Kristiansand, som har hatt stor suksess med å skrive låter for artister i Japan, Tyskland og Kina. Hermansen har også deltatt i Melodi Grand Prix to ganger.
Kan skrive seg en årslønn i helga
Tom Hugo forteller at flere av artistene som deltar på låtskriver-campen har skrevet låter som når millioner av mennesker.
– Det genererer mye penger, gjerne tilsvarende en årslønn for den som er riktig heldig med låt og salg, sier han.
Og musikken de skaper har fått en egen benevnelse – «K-pop».
– K-pop er en forkortelse for Korean popular music, det vil si popmusikk med sterk tilknytning til Sør-Korea. De synger på sitt språk og har en litt annerledes stil enn vestlig popmusikk. Bandene EXO og Girls Generation er kjente navn i K-pop, forklarer han,
– Kan du nevne noen kjente navn som kommer?
– Norske Per Kristian Ottestad kommer, han har skrevet låten «Come Undone» for Robbie Williams, og trønderen Martin Kleveland som produserer for artister som Ne-Yo, Lionel Richie, Jessie J, Ruben Studdard og Taj Jackson, sier Hermansen
Les også:
- Drømmer om nye hits under Song: Expo
- – At jeg henger med Jay-Z viser at alt er mulig
- Slik skriver du superhiten!
Et stjernelag
Med seg til studioene har Tom Hugo to svært sentrale aktører i produksjon av K-pop. Robin Jenssen og Anne Judith Stokke Wik. De står bak Dsign Music, og har skrevet utallige hits i Asia. De har over 30 nummer én-hits på den amerikanske Billboard-lista.
– Vi er en gruppe mennesker med erfaring og gode forutsetninger for å skriver 25 gode låter, mener Anne Judith Stokke Wik.
– Er dette litt enkle låter, siden dere rekker å skrive så mange?
– Teksten er ikke så viktig for dette markedet. Vi skriver noe som låter bra, også skrives det ny tekst på kinesisk, koreansk eller japansk likevel, ler Tom Hugo.
Per Kristian Ottestad kommer fra USA for å delta på campen. Han synes det er en positiv utfordring å skrive for det asiatiske markedet.
– Jeg ser frem til å danne nye nettverk og skrive med nye folk. Det er inspirerende og danner grunnlag for gode låter, sier han.
– Opplever du slike workshops som viktige?
– Ja, især i Norge der vi har et lite låtskrivermiljø, sier Otterstad.