Planene ble presentert for offentligheten i dag og avtalen mellom partene ble signert.
Det skal etter planen bygges 700 boligenheter og vannkanaler.
Ifølge utbyggerne blir det en variert boligmasse med ulikt prisnivå på boligene.
Området skal utvikles med boliger, næringsareal og grøntområder.
- LES OGSÅ:
En ny bydel
En 58 mål stor tomt skal utvikles til en helt ny bydel fra kulturhuset Kilden og til tankanlegget på Silokaia.
Cruiseskipene anløper i dag området, men flyttes trolig til Lagmannsholmen når området er ferdig utbygget.
Styreleder i Kristiansand Havn, Jan Oddvar Skisland, sier han er glad for at det er folk utenfor byen som står for utvikling og utbygging av dette området.
Tomten er verdsatt til 255 millioner kroner.
Selskapet Kanalbyen Utvikling har siden oktober i fjor arbeidet med å finne en 50/50-partner til å utvikle tomta sammen med.
Midt i blinken
– Vi er glade for å bli med på et av de mest spennende byutviklingsprosjektene i Kristiansand. Vår strategi er å bidra til å utvikle landsdelen og i så måte er Kanalbyen-prosjektet midt i blinken.
Det sier direktør Bjørn Vedal i J.B. Ugland Eiendom.
Også daglig leder Sven Erik Knoph i Kanalbyen Utvikling AS, som eies av Kristiansand Havn KF, er fornøyd med valg av partner i dette prosjektet.
– For oss har det vært viktig å få en partner med gjennomføringsevne og et godt renommé, sier Knoph.
Med i selskapet er også det Oslo-baserte selskapet Vedal som har erfaring med store byutviklingsprosjekter.
Etter sommerferien starter arbeidet med å etablere en prosjektorganisasjon som skal arbeide med omregulering.
Dette arbeidet er forventet å ta to år.
Parallelt vil det pågå forhandlinger om hva som skal skje med den gamle kornsiloen som ligger sentralt i området.
Pengene skal brukes til ny havn
Hensikten for Kristiansand Havn med å utvikle en ny bydel i området på Silokaia er å skaffe til veie penger som skal brukes til utbygging av havneområdet Kongsgård-Vige øst for byen.
Bystyret vedtok allerede i 2003 å flytte de fleste havnefunksjonene fra sentrum og til Kongsgård-Vige.
Kristiansand Havn arbeider også med planer om å bygge en ny cruise- og flerbrukshavn på yttersiden av Lagmannsholmen.
Selskapsstruktur
- Kristiansand Havn KF eier 100% i Kanalbyen Utvikling AS
- Kanalbyen Utvikling eier 50% i Kanalbyen Partner AS
- J.B. Ugland Kanalbyen AS eier 50% i Kanalbyen Partner AS
- J.B. Ugland Eiendom eier 80% i J.B. Ugland Kanalbyen
- Vedal Utvikling AS eier 20% i J.B. Ugland Kanalbyen
- Kanalbyen Partner eier 100% i Kanalbyen Eiendom AS