NRK Meny
Normal

Skal sikre ny kjempeblokk på pendlerveien

Enda en gigantblokk på pendlerveien mellom Kvinesdal og Farsund er mangelfullt sikret. Tidligere i år raste en tilsvarende blokk på 30 tonn ut i veibanen på Ulland.

Sikrer steinblokker på fylkesvei 465

Sikringsarbeidet på den rasutsatte strekningen startet mandag.

Foto: Lars Eie / NRK

Mandag startet sikringsarbeidet som skal hindre en kjempestein på størrelse med den forrige i å falle ned i veibanen.

Skal hindre nytt ras

Byggeleder Per Magne Hindersland i Statens vegvesen viser NRK skråningen på fylkesvei 465 som nå blir gjennomgått.

En strekning på 200 meter blir undersøkt, og det var under dette arbeidet at man oppdaget den løse blokka.

– Bolten som holder den store blokka til fjellet har gitt etter, og denne må sikres for å hindre en gjentakelse av det som skjedde sist, forteller Hindersland.

2. februar raste en stein på flere tonn ut på fylkesveien ved Ulland, og til alt hell ble ingen biler truffet.

Kampestein Ulland Kvinesdal

Denne steinblokka på 30 tonn raste ut i veibanen i begynnelsen av februar. Nå sikres en tilsvarende blokk over veien.

Foto: Lars Gunnar Eie

Utfordrende arbeid

Statens vegvesen skal gjennomgå en rekke steiner og mange bolter på den 200 meter lange rasutsatte strekningen, som ligger om lag en` kilometer fra E39 og Opofte-krysset på fylkesveien mot Farsund.

– Nå går vi over alle boltene som er i fjellet der og så ettertrekker vi og strammer disse litt for å se om de holder, sier Hindersland.

Er det tvil settes det inn flere bolter i steinene slik at man sikrer den mye brukte pendlerveien som ble åpnet for formålet i 2006.

Magne Hindersland, Statens Vegvesen

Mange blokker og oppsprukket fjell gjør sikringsarbeidet vanskelig, sier byggeleder Magne Hindersland i Statens vegvesen.

Foto: Lars Eie / NRK

Utfordringen er at det er mye oppsprukket fjell og mange store blokker som henger i toppen. Samtidig er det sprekker som går på skrått, så steinene ligger litt på skli, sier den erfarne byggelederen.

Prislappen på arbeidet blir trolig rundt 200 000 kroner, og selv om regningen i første omgang går til fylkeskommunen, kan det bli et spørsmål om også Statens vegvesen har et ansvar for at boltene ikke holder.

Les også: Kampestein raste ut på fylkesvei