Reiselivsselskapet Visit Sørlandet arrangerer nå kurs for bedrifter som vil bli «eksperter» på service til kinesiske turister og gjester. Kurset er del av det skandinaviske pilotprosjektet Chinavia.
Hensikten er å legge et grunnlag for gjenkjøp og anbefaling til andre kinesere om å besøke landsdelen, skriver Arena Usus på sine nettsider.
Arena Usus er et nettverk for bedrifter i reiselivs-, opplevelses- og kulturnæringen på Sørlandet og i Telemark og 92 bedrifter deltar i nettverket.
Representanter fra handelsstanden og et kurs rettet spesielt mot cruisetrafikken ble nylig arrangert i Kristiansand.
Til høsten arrangeres det nye «krasjkurs» for å gjøre bedriftene Kina-klare.
Opptatt av rabatter
Kineserne er meget opptatt av rabatter og generell taxfreehandel på norske varer.
Det sier Ola Jørgensen Tolvsrud fra taxfree-leverandøren Global Blue.
Han understreker at handelsstanden har mye å hente på taxfree-salg til kinesiske turister.
Ved taxfree-salg betaler turistene full pris på varen i butikken, men får refundert momsen i ettertid.
Slik momsrefusjon og handel er viktig for kineserne, sier Tolvsrud.
– Vest-Agder har svært liten omsetning på taxfree sammenlignet med andre landsdeler. Andre har sju-åtte ganger mer enn Vest-Agder. Det er kjempestore muligheter her. Veksten fra Asia kompenserer for sviktende handel fra Europa. Vær klar over det når dere står i butikken og selger, sa Tolvsrud til de sørlandske kursdeltakerne.
Kulturkunnskap viktig
På kurset fikk deltagerne kunnskap om at det er store kulturforskjeller mellom Kina og Norge og at det er viktig å ta hensyn til dette når de kinesiske turistene kommer.
Kinesere er overtroiske og dette kan skape uventede problemer.
– Tallet 4 sies på samme måte som ordet død. Unngå 4, 44 og kombinasjoner med 4. Og gi aldri en kineser rom 514 på hotellet. Det betyr direkte «jeg vil dø», sier Ming Ming Dong som selv opprinnelig er fra Kina.
Hun har klare råd til reiselivsnæringen på Sørlandet.
– Gi kineserne mange komplimenter for valgene de gjør, og de vil kjøpe mer. Er de i følge med foreldre, så skryt av det flotte «barnet». Det gjør foreldrene stolte og glade, og de blir fornøyde gjester som bruker mer penger.