Hopp til innhold

Flybussen til Kjevik får konkurranse

Nettbuss får fra 5. september konkurranse om flybusstilbudet, dersom politikerne gjør som fylkesrådmann Arild Eielsen går inn for. Det vesle selskapet Agder Flyekspress på Hisøy i Arendal har søkt om konsesjon for å kjøre flybuss.

Agder flyekspress

En 16-seters minibuss skal brukes i første omgang til å frakte passasjerer mellom Eydehavn og Kjevik

Foto: Pål Tegnander / NRK

Den faste ruta vil gå mellom Eydehavn øst i Arendal til Kjevik på kommersiell basis.

– Vi starter i det små, med en 16-seters buss, sier eier og driver av Agder flyekspress, Jarl Tollefsen.

I første omgang er det snakk om tre daglige ruter til flyplassen, to om morgenen og en om ettermiddagen.

– Vi vil også kjøre to ruter fra flyplassen, en om morgenen og en på ettermiddagstid, opplyser han.

Flere stoppesteder

Stoppestedene vil være Krøgenes, Arendal sentrum, His, Nedenes, (Fevik og Grimstad sentrum ved bestilling), Øygardsdalen og Gaupemyr blir faste stoppesteder. Stopp ved Tingsaker og Borkedalen må bestilles, mens ruta stopper fast ved Dyreparken på sin vei til Kjevik.

Jarl Tollefsen driver Agder flyekspress

Jarl Tollefsen driver og eier Agder flyekspress.

Foto: Pål Tegnander / NRK

3. september skal konsesjonssøknaden behandles i av politikerne i fylkesutvalget, og fylkesrådmann Arild Eielsen har innstilt på at den konsesjonen vil bli gitt.

Små busser

Selskapet starter med en 16-seters buss.

– Det gjør vi for å ikke ta unødige sjanser, sier Tollefsen.

– Men så fort vi ser at publikum benytter seg av direktetilbudet til og fra Kjevik, vil vi utvide med flere avganger, lover han.

Til slutt kan vi kanskje kjøre flybuss hver halvtime, dersom markedet viser seg å være der, sier han. Før det skjer vil han ikke ansette andre sjåfører.

Trakk konsesjonen i fjor

Agder flyekspress het tidligere Aust-Agder flyekspress, og fikk i fjor innvilget konsesjon for samme rute.

– Grunnen til at vi valgte å ikke benytte oss av konsesjonen, er at det ville vært en for stor sjanse å ta. Da hadde vi planer om å starte opp med et fullt tilbud, i konkurranse med det fulle tilbudet til Nettbuss, sier Tollefsen.

Nettbuss forsøker egentlig ikke å tjene penger på flybusstilbudet, hevder Jarl Tollefsen, som starter rutetilbudet allerede to dager etter politikernes behandling, nemlig 5. september.

Har fått kritikk

Første avgang fra Eydehavn blir allerede klokka 04.10, med ankomst Kjevik. Den andre avgangen er går fra Eydehavn kl. 06.55 og vil ankomme Kjevik 8.25, mens tredje og siste flybussavgang for passasjerene blir klokka 13.15. Den vil være framme på Kjevik kl. 14.45. Det blir kun to returavganger fra Kjevik i første omgang, klokka 08.50 og 15.40.

Flybusstilbudet til og fra Kjevik mot Aust-Agder har tidligere blitt kritisert på grunn av lang ventetid. Nå får i alle fall dagens tilbud konkurranse fra en liten aktør som vil forsøke å utvide tilbudet.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 04 1,61 kr
Dyrest kl. 07 3,12 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %