NRK Meny
Normal

Siste drosjetur etter 46 år bak rattet

Drosjesjåfør Harry Løland takket av som drosjesjåfør etter 46 år i bransjen. Han satte også sluttstrek for en familie, som har kjørt drosjer på Sørlandet i mer enn 90 år.

Harry Løland takket av som drosjesjåfør i dag, etter 46 år i bransjen. Men han satte også sluttstrek for en familie, som har kjørt drosjer på Sørlandet i mer enn 90 år

Tidlig og sent – helt siden 1969 har drosjesjåfør Harry Løland sittet bak rattet. Cirka to millioner kilometer har han kjørt, i utallige drosjebiler. I dag var siste dag på jobb.

– Nå føler jeg tida er kommet for å slutte av med drosjetrafikken. Jeg har lyst til å stelle med noe annet, sier Løland.

Siste oppdrag

Lølands første drosje

Lølands første drosje på smale veier på Skjernøy i Mandal.

Foto: privat
Harry Løland

Harry Løland med sin siste drosjebil.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK
Familien Løland på sommerferie

Harry Løland sammen med sin eldre bror og foreldre på sommerferie i drosje.

Foto: foto: Privat
Harry Lølands far i sin T-ford

Harry Lølands far i T-Forden i 1926.

Foto: Privat

Med NRK på slep la Løland ut et av sine siste oppdrag. Inn i baksetet på drosja stiger den siste kunden i Lølands karriere, Jostein Kurdøl.

Han har hatt Løland som sjåfør mange ganger. De to har blitt gode kompiser i taxien.

– Han har vært en veldig hyggelig kar. Trasig at jeg ikke får kjørt med han mer. Jeg får ringe han privat, sier Kurdøl.

– Kommer du til å ta private oppdrag framover?

– Ja, men jeg kan ikke ta så mye betaling da blir det pirattaxi, men kanskje jeg kjører enkelte gratis, sier Løland lurt.

Mye værprat

46 år med passasjerer i baksetet betyr utallige timer med småprat. Mye værprat, sier Løland, men med faste kunder kan samtalen utvikle seg videre.

– Jeg har likt å kjøre og å prate med folk. Jeg har truffet alle samfunnslag. Det har vært utrolig interessant, sier Løland.

Han husker ingen ubehagelige turer fra dagvakter, men noen ubehagelige opplevelser på kvelds- og nattetid.

– Noen av de turene kunne jeg vært foruten. De sier at når alkoholen går inn så går vettet ut – det er noe i det.

– Som fersk sjåfør hadde jeg kortere lunte, men etter som årene går får man en psykologisk sans og prøver å roe ned situasjonen, sier Løland.

– Kjekkest å kjøre eldre damer

Det er en lang drosjehistorie som tar slutt. Harrys far begynte som drosjesjåfør i 1926, med T-Ford. I ti år kjørte de begge drosje før faren gav seg. I dag etter til sammen 90 års drosjekarriere for familien, parkerte Harry Løland drosja.

– Hva vil du savne mest?

– Det kjekkeste jeg vet er å kjøre eldre damer og sørge for at de skal få en behagelig tur, en god samtale underveis og kanskje hjelpe de ut av bilen, opp trappa og inn døra. Det har hendt jeg har hjulpet med kåpa og hengt den opp, sier Løland.