NRK Meny
Normal

Sier klart ja til å ta betalt for skispor

Debatten går igjen høyt om det er lov å ta betalt for bruk av skiløyper her i landet. – Fullt lovlig - med visse forbehold, sier ekspert på frilufts-juss og allemannsretten.

Nydelig skivær i Voss

Disse skiløypene på Voss kan brukes helt gratis, men betaling presser seg fram flere steder i landet.

Foto: @urogvin

Marianne Reusch

Marianne Reusch er jurist og har doktorgrad på allemannsretten.

Foto: NTB

Flere steder er løypeavgift igjen et hett tema. Noen steder tas det betalt på andre måter.

Botne skiklubb i Holmestrand krever 50 kroner per dag fra folk som vil gå i spor laget av kunstsnø.

I Evje og Hornnes kommune oppfordrer Otra IL folk til å betale. På skianlegget Høgås fester de bankgiroer på bilene med beskjed om at løypene årlig koster klubben 400 000 kroner.

I Molde har Forum for Natur og Friluftsliv hevdet at Skaret Skisenter ikke har lov til å ta betalt.

Nå gir ekspert på frilufts-juss og allemannsretten Marianne Reusch grønt lys for betaling.

– Det er lov med løypeavgift. Men bare dersom det skjer med kommunens medvirkning. Og det må handle om mer begrensede, opparbeidede områder, for eksempel en lysløype, sier Reusch til NRK, som onsdag også blogget om dette.

Avgift kan bare vedtas i begrensede områder som er opparbeidet, slik som kunstsnøsløyfer i idrettsanlegg.

Marianne Reusch / allemannsretten.no

Kjøp en lyktestolpe

Hemsedal kommune har 200 kilometer med løyper med et budsjettet på 2,4 millioner kroner. Kommunen har innført parkeringsavgift ved løypene.

Oddvar Grøthe

Ordfører Oddvar Grøthe i Hemsedal forteller at de har suksess med å «selge» lyktestolper.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

De har også en kreativ ordning for å få inn penger fra folk på de 2300 hyttene.

– Alle kan kjøpe sin egen lyktestolpe i lysløypene. Der kan man få navnet sitt. Det er ikke ledige stolper igjen, sier ordfører Oddvar Grøthe (Sp).

Folk betaler opptil 5000 kroner per stolpe.

– Vi har over 200 stolper, så det blir jo noen kroner, sier ordføreren.

600 kroner per hytte

På Hovden i Setesdal betaler mange av de 2700 hytteeierne 600 kroner i et frivillig løypetilskudd.

– Denne typen ordninger er helt ok. Parkeringsavgift er også tillatt. Det er ikke en del av allemannsretten å kunne kjøre bil, sier Reusch.

– I fjor fikk vi inn 750.000 kroner fra parkeringsavgifter, som gikk til løypevedlikehold.

Ordfører Oddvar Grøthe, Hemsedal kommune

Ordfører i Bykle kommune Jon Rolf Næss (Ap) anslår at 60-70 prosent betaler. Det gir rundt en million kroner til vedlikehold av løypenettet.

Hovden

Hovden i Setesdal bruker frivillige avgifter og opplever at folk betaler uten å klage.

Foto: NRK
Jon Rolf Næss

Ordfører i Bykle kommune, Jon Rolf Næss, er fristet til å ta betalt for løypene.

Foto: NRK

– Vi bruker mange krefter på å holde løypene fine, så jeg synes ikke det er urimelig å betale for det, sier Næss.

Han mener det nå åpner seg nye muligheter.

– En mer obligatorisk løypeavgift er noe vi vil vurdere, men det skjer neppe noe med det første. Dagens frivillige ordning fungerer stadig bedre.

I feil spor

I Trysil har de så stort løypenett at ordfører Erik Sletten ikke vet hvor mange mil det er.

– Det er uaktuelt å innføre avgift på å bruke løypene. Ett sted går grensa, sier Sletten.

Kommunen har ingenting med vedlikehold og preparering av løypene å gjøre. Den jobben tar alpinsentrene og de frivillige.

– Jeg vet at de får bidrag fra frivillige, som setter pris på jobben som gjøres, sier han.

– Jeg håper ikke at det blir slik at kommuner gir skigåere bøter for å gå tur uten å ha betalt.

Marianne Reusch, ekspert på frilufts-juss og allemannsretten.