Flere steder er løypeavgift igjen et hett tema. Noen steder tas det betalt på andre måter.
Botne skiklubb i Holmestrand krever 50 kroner per dag fra folk som vil gå i spor laget av kunstsnø.
I Evje og Hornnes kommune oppfordrer Otra IL folk til å betale. På skianlegget Høgås fester de bankgiroer på bilene med beskjed om at løypene årlig koster klubben 400 000 kroner.
- Les også:
- Les også:
I Molde har Forum for Natur og Friluftsliv hevdet at Skaret Skisenter ikke har lov til å ta betalt.
Nå gir ekspert på frilufts-juss og allemannsretten Marianne Reusch grønt lys for betaling.
– Det er lov med løypeavgift. Men bare dersom det skjer med kommunens medvirkning. Og det må handle om mer begrensede, opparbeidede områder, for eksempel en lysløype, sier Reusch til NRK, som onsdag også blogget om dette.
Kjøp en lyktestolpe
Hemsedal kommune har 200 kilometer med løyper med et budsjettet på 2,4 millioner kroner. Kommunen har innført parkeringsavgift ved løypene.
De har også en kreativ ordning for å få inn penger fra folk på de 2300 hyttene.
– Alle kan kjøpe sin egen lyktestolpe i lysløypene. Der kan man få navnet sitt. Det er ikke ledige stolper igjen, sier ordfører Oddvar Grøthe (Sp).
Folk betaler opptil 5000 kroner per stolpe.
– Vi har over 200 stolper, så det blir jo noen kroner, sier ordføreren.
- Les også: Her må du betale for å gå på ski
- Les også: SMS-tjeneste skal finansiere skiløyper
600 kroner per hytte
På Hovden i Setesdal betaler mange av de 2700 hytteeierne 600 kroner i et frivillig løypetilskudd.
– Denne typen ordninger er helt ok. Parkeringsavgift er også tillatt. Det er ikke en del av allemannsretten å kunne kjøre bil, sier Reusch.
Ordfører i Bykle kommune Jon Rolf Næss (Ap) anslår at 60-70 prosent betaler. Det gir rundt en million kroner til vedlikehold av løypenettet.
– Vi bruker mange krefter på å holde løypene fine, så jeg synes ikke det er urimelig å betale for det, sier Næss.
Han mener det nå åpner seg nye muligheter.
– En mer obligatorisk løypeavgift er noe vi vil vurdere, men det skjer neppe noe med det første. Dagens frivillige ordning fungerer stadig bedre.
I feil spor
I Trysil har de så stort løypenett at ordfører Erik Sletten ikke vet hvor mange mil det er.
– Det er uaktuelt å innføre avgift på å bruke løypene. Ett sted går grensa, sier Sletten.
Kommunen har ingenting med vedlikehold og preparering av løypene å gjøre. Den jobben tar alpinsentrene og de frivillige.
– Jeg vet at de får bidrag fra frivillige, som setter pris på jobben som gjøres, sier han.