NRK Meny
Normal

Iverksetter tiltak etter oppvaskmøte om busskaos

Agder kollektivtrafikk iverksetter tiltak etter at 30 busser ble stående bom fast oppstillingsområdet på Mjåvann like før nyttår på grunn av glatte veier. – Ikke godt nok, mener AKT.

Busser kom ikke ut

KOM SEG IKKE AV FLEKKEN: Nærmere 30 busser ble stående på industriområdet på Mjåvann like før nyttår. Årsaken var at veien var for glatt til at de kom seg ut på E39.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK

Thomas Ruud Jensen, Agder Kollektivtrafikk

– IKKE GODT NOK: Thomas Ruud Jensen i Agder kollektivtrafikk sier de nå iverksetter flere tiltak etter at 30 busser ble stående fast på grunn av glatte veier før jul.

Foto: Sander Heggheim/NRK

Like før nyttår ble bussene stående fast på oppstillingsområdet på Mjåvann i flere timer fordi det ikke var strødd. Agder kollektivtrafikk krever nå å få telefonlistene til de som har ansvar for å strø på området.

Oppdaterte telefonlister

– Vi har satt opp noen punkter på tiltak som vi vet at vi må gjennomføre. Et av tiltakene er at vi til en hver tid skal ha oppdaterte telefonlister over dem som er på vakt og som driver med strøing, sier utviklingssjef i Agder kollektivtrafikk, Thomas Ruud Jensen.

De første bussene skulle vært på veien allerede kvart over fem den aktuelle morgenen, men ble stående bom fast i flere timer. Det var derfor mange reisende som ble stående og vente på bussen forgjeves.

Hendelsen førte til at det kokte på kontoret til Nettbuss, som ikke fikk tak den som var i ansvarlig for å strø.

I etterkant fikk Songdalen kommune kritikk for manglende strøing. De har beklaget hendelsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Busser står

BLE STÅENDE FAST I FLERE TIMER: Mange reisende ventet forgjeves da 30 busser ikke kom seg av flekken på oppstillingsområdet på Mjåvann like før nyttår.

Foto: Kari Jeppestøl Arntzen / NRK

Vil åpne informasjonssenteret tidligere

Men Agder kollektivtrafikk slapp heller ikke unna kritikken i forbindelse med busskaoset.

Mange mente at informasjonen til de reisende var for dårlig og at det tok altfor lang tid før AKT la ut meldinger om busstrøbbelet på sine hjemmesider og via sanntidssystemet.

Etter kritikken varslet AKT oppvaskmøte med de involverte partene. Et av tiltakene de nå iverksetter er at man skal kunne ringe direkte dersom det oppstår problemer.

I tillegg vurderer Agder kollektivtrafikk å åpne informasjonssenteret tidligere enn halv sju om morgenen, forteller Ruud Jensen.

– Da kan denne vakten komme tidligere på jobb for å sørge for at publikum får den informasjonen de trenger gjennom sanntidssystemet, sier han.