Byggingen er i gang på mange steder samtidig, og dette vil trafikantene også merke i tida som kommer.
Rundt 100 personer arbeider nå med den nye E18 mellom Grimstad og Kristiansand. I løpet av kort tid eksploderer aktiviteten, og antallet øker til 400.
3 milliarder kroner er prislappen på strekningen, som er blitt betegnet som dødsveien på grunn av de mange ulykkene.
- Interessant og viktig jobb
Jan Jakobsen fra Vennesla og Kjell Ingvaldsen fra Birkenes arbeider for Trico anlegg, et av firmaene som er leid inn for å bygge ny E18. Jan kjører gravemaskin, Kjell dumper.
- En interessant og viktig jobb, sier de to, som nå er i gang med å bygge vei på grensa mellom Aust- og Vest-Agder. Dette er et av seks punkter som arbeidene har startet på.
Hele strekningen mellom Kristiansand og Grimstad skal være ferdig 31. august 2009.
Men allerede før sommertrafikken i 2008 skal strekningene Grimstad-Nørholm og Rona-Dyreparken stå klar.
Omkjøring og venting
I disse dager planlegges omkjøringer og andre tiltak som er nødvendig for å avvikle trafikken i anleggsperioden. En rekke omkjøringsveier bygges.
Utbyggeren, Agder OPS Vegselskap, har forpliktet seg på at det maksimalt skal være fem minutters stopp på E18 i rush-tida. utbyggerne vil gjøre det ytterste for at trafikkavviklingen går greit, men sier at bilistene må være innstilt på forsinkelser.
Veistandarden
Hva slags vei får vi - blir dette også en vei som er utdatert når den tas i bruk? Spørsmålet går til vegvesenets prosjekterleder, Nils Ragnar Tvedt.
- Nei. Firefeltsveien, som skal stå ferdig i 2009, er framtidsrettet og har mange år foran seg som en god vei, sier Tvedt.
Totalbredden på veien er 20 meter. Kjørefeltene blir 3,5 meter brede, bredden som defineres som høyeste motorveiklasse.