Egenes Brannteknikk i Flekkefjord har levert brannbil i nord til Svalbard. Nå leverer bedriften til ett av de sørligste punktene. Det er Norsk Polarinstitutts forskningsstasjon i Dronning Maud Land i Antarktis som har behov for en brannbil.
– Det er jo spennende å få levere noe som skal på den andre siden av jordkloden, sier direktør Stein Asgeir Egenes til NRK.
Haster
Brannbilen skal sendes med skip fra Danmark til Antarktis. Der er det sommer nå, så sjøveien er farbar. Når brannbilen ankommer Antarktis skal den lastes over på sleder og dras inn til forskningsstasjonen som ligger over 20 mil fra kysten.
– Denne båten går en gang i året til basen, så dermed måtte vi bli ferdig med brannbilen i tide, sier Egenes.
Flyplass på isen
Forskningsstasjonen drives nå av Norge og dermed satte de krav til flyplassdriften og da måtte de ha en brannbil til den tre tusen meter lange rullebanen som er laget på isen.
– Brannbilen er laget med såkalt polarpakke. Det er dieslevarmere på bilen. Blant annet er det dieselvarmer rundt vann- og skumkanonen på taket. Dermed kan de bruke dette under lave temperaturer, opplyser Egenes.
Isolert
Basen på Antarktis er isolert store deler av året, og dermed er det vanskelig å få deler til brannbilen om den behøver reparasjoner. Men bedriften kan drive med feilsøking selv om brannbilen står i Antarktis.
– Vi har en datalogger og via satellittelefon kan vi gjennomføre feilsøk på bilen, sier Egenes.
Han frykter ikke at brannbilen ikke tåler kulden. Men brannbilen skal bare brukes i sommersesongen når flyplassen er operativ.
All time high
I år har sørlandsbedriften sin største omsetning. Det er omsatt brannbiler og utstyr for 160 millioner kroner. Det er seks millioner kroner mer enn i fjor. Og 55 biler er levert, fra store til små redningsbiler.
– I år skal vi levere over en bil i uka. Det er all time high. Omsetningen har også økt i år, sier Egenes.
Bedriften har også service og reparasjoner på biler som er levert.