Hopp til innhold

Et av Sørlandets siste seilmakerverksteder legger ned

Det er lenge siden de har hatt nok vind i seilene. Nå må et av Sørlandets siste seilmakerverksteder stenge dørene for godt.

Seilmaker Michael W.Henriksen

Seilmaker Michael W. Henriksen med et seil han selv har laget. Nå har eieren levert det inn for å få det vasket og fikset etter sesongslutt.

Foto: Hans Erik Weiby/NRK

– Jeg har noen skikkelige maskiner her, som egentlig kan sy gjennom hånda di, sier seilmaker Michael W. Henriksen litt stolt.

Utfordrende med helårsbedrift

Det er et gammelt og tradisjonsrikt yrke han nå må forlate, når et av Sørlandets siste tradisjonelle seilmakerverksteder må stenge dørene. Fra 1. desember er det over og ut for «Seil & Rigg» i Vågsbygd.

Seilmakerverkstedet ligger på bryggekanten i Vågsbygd. I lokalene ligger store, hvite seil rulla sammen. Nå er det snart kroken på døra.

– Det er fordi vi ikke har klart å oppnå omsetning nok til helårsdrift, sier daglig leder Petter Berg Jørgensen.

– Men det er jo mange som har seilbåt på Sørlandet?

– Noen måneder er veldig hektiske, men så er det ganske mange måneder der det ikke er så mye som skjer. I Norge har vi forskjellige sesonger, og helårsbedrift som seilmaker er utfordrende, sier Jørgensen.

Lyngør seilmakerverksted er ett av få som driver videre.

– Vi er snart det siste på Sørlandet, og snart det siste i Norge. Fem av våre konkurrenter har lagt ned i høst, sier seilmakermester Fredrik Brodersen.

NETT-TV: Kundene er lei seg

Kristiansands eneste seilmaker stenger dørene. Nå må seilere reise langt for å bøte på seilene sine.

Seilmaker i 20 år

Michael W. Henriksen har jobbet som seilmaker i 20 år. Han holder nå på med et stort seil som ligger brettet ut over det store gulvet. Han synes det blir trist å slutte:

– Jeg tror jeg må se etter noe nytt. Det er mange muligheter innen seilmakeryrket, men jeg tror jeg må kanskje gjøre noe helt annet på dagtid nå.

– Hva har fascinert deg mest med dette yrket?

– Jeg er glad i å seile, og det er grunnen til at jeg begynte med dette. Og jeg er glad i å jobbe med hendene, sier Henriksen, før han bøyer seg over symaskinen igjen.

Han innrømmer at han kommer til å ha en symaskin i kjelleren, slik at han fortsatt kan ta på seg mindre reparasjonsoppdrag i tiden fremover.

– Jeg synes det er veldig synd. Seilere på Sørlandet har et behov for faglig kompetanse, og for å få reparert seilene lokalt, sier Jørgensen.

Tre personer mister jobben når seilmakerverkstedet stenger.

Seilmaker Michael W.Henriksen
Foto: Hans Erik Weiby/NRK

Trist for kundene

Kunde Lars Korslund kommer innom for å hente et storseil til sin Hanse seilbåt, som «Seil og Rigg» har reparert etter sesongslutt.

Et av de siste storseilene som kommer til å bli rullet ut, hengt opp og møysommelig gjennomgått på verkstedloftet i Andøyveien i Kristiansand.

– Det er trist at de forsvinner. Jeg kommer til å savne et lokalt tilbud der de reparerer og lager seil her i Kristiansand, sier Lars Korslund.

– Nå kommer jeg vel til å reise til Stavanger eller Sandefjord for å reparere mine seil, og det er dumt for oss som har seilbåt i Kristiansand, sier han.

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %