De ansatte ved Umoe Mandal bygger om rør for å takle fremtidens utfordringer.
– Vi oppgraderer fartøyene med noe vi kaller for tropikalisering. Det øker kjølekapasiteten og blir satt sammen til et oppgradert kjølesystem.
Det sier mekanisk operatør ved Umoe Mandal Jim Wessberg.
Oppgraderingen er avgjørende for at seks kystkorvetter i Skjold-klassen skal kunne fortsette å forsvare landet vårt.
Unike båter
– Det er helt unike båter. De er unike i verden, og de passer veldig godt i den norske skjærgården. Så for meg er det fantastisk at de får et lengre liv.
Det sier administrerende direktør ved Umoe Mandal Tom Harald Svennevig.
Seks slike MTB-er, som alle er bygget i Mandal, kostet den norske stat 5 milliarder kroner og var på vei til å utfases.
Les mer:
– Viktig å videreføre båtene
Men havariet av skipet KNM Helge Ingstad og et endret trusselbilde har styrket viktigheten av å beholde disse båtene fremover.
Det sier stortingsrepresentant og medlem av Stortingets utenriks- og forsvarskomite Hårek Elvenes (H).
– Beslutningen om å videreføre disse båtene var tatt før KNM Helge Ingstad forliste. Men det er et veldig viktig kompenserende tiltak for bortfallet av Helge Ingstad.
Les mer:
Nå skal skipene forsvare den norske kyst frem til 2030.
– Den sikkerhetspolitiske situasjonen er stadig mer skjerpet og vi trenger å ta vare på de systemene vi har som har fremtiden for seg, sier Elvenes.
Verdens raskeste krigsskip har missiler om bord som kan treffe mål 200 kilometer unna.
Oppgraderingen koster 500 millioner kroner og vil sikre viktige arbeidsplasser i Mandal.