Alnabru i Oslo er i dag det viktigste knutepunktet i Norge i det transeuropeiske transportnettet, TEN-T, men det er vel kjent at kapasiteten er i ferd med å sprenges.
Konsulentselskapet COWI skal nå utrede et strategisk havnesamarbeid mellom Kristiansand, Arendal og Mandal, og se på hvilke muligheter et slikt samarbeid kan gi.
Et aspekt er hvordan de tre havnene kan posisjonere seg i forhold til det transeuropeiske nettverket, og supplere den sprengte kapasiteten ved Alnabru.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Tøff konkurranse
– Det er flere regioner som kjemper om en posisjon i det transeuropeiske nettverket, blant annet regionen rundt Tønsberg, Drammen og Sandefjord. Det er derfor meget viktig og nødvendig at havnene i Kristiansand, Mandal og Arendal i fellesskap satser fremover.
Det sier prosjektleder i COWI, Martin Schreck, til NRK.
Han poengterer at prosjektet ikke handler om en sammenslåing av havnene, men om en felles markedsstrategi.
– Havnene skal ikke slås sammen, men vi utreder muligheten for en felles markedsstrategi hvor de leverer det beste havnetilbudet som er mulig. Mye ligger til rette for at man kan få denne posisjonen i Norge, men andre regioner konkurrerer også om denne posisjonen. Uansett vil utfallet gi ringvirkninger for hele næringslivet i regionen, sier Schreck.
Han sier hele havnesektoren her i landet er inne i en konsolideringsfase. Kundene blir mer prisbevisste og mindre lojale mot bestemte havner.
– Kristiansand havn har en sterk posisjon som et viktig transportknutepunkt i dag med kort vei til utlandet. Men denne posisjonen kan svekkes og endre seg hvis ikke man satser i fremtiden, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Kristiansand viktig for EU
Havnedirektør i Kristiansand Halvard Aglen sier Kristiansand havn er et viktig strategisk punkt for EUs transportnettverk.
Han tror derfor at sørlandshavnene har et fortrinn fremfor andre norske havner.
– EU har over tid jobbet med transportnettverkene sine. Vi må tilpasse våre kapasiteter til dette. Den korteste vegen fra Danmark er Kristiansands-området. EU har vært tydelig på det de siste årene og har blant annet bygget firefelts motorvei til toppen av Nord-Jylland og de har fått på plass en tospors jernbane helt inn i havna i Hirtshals, sier Aglen.
– Andre havneregioner i Norge er også på offensiven for å gi det beste tilbudet. Hva tenker du om konkurransen?
– Vårt absolutte fortrinn er at vi ligger der vi ligger. Kristiansands-regionen er allerede beskrevet som et av de viktigste knutepunktene i landet. Med det som utgangspunkt vil vi jobbe videre med vår posisjon og finne ut om det er flere havner på Sørlandet som kan involveres for å styrke regionens posisjon, sier Aglen.